جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمود کریمه

عشق به حضرت صدیقه طاهره(س)، امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و اهل بیت(ع) در خون ملت مصر است و در سابقه تاریخی این ملت ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، شیخ احمد محمود الکریمه، عصر روز گذشته در دیدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی، گفت: مذهب مردم مصر سنی است، ولی از گذشته همیشه شیعیان قرابت بسیاری با مصریان داشته اند و محبت اهل بیت(ع) در میان این مردم ریشه دارد.

وی افزود: عشق به حضرت صدیقه طاهره(س)،  امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و اهل بیت(ع) در خون ملت مصر است و در سابقه تاریخی این ملت ثبت شده است؛ راس الحسین(ع) و مضجع شریف منتسب به حضرت زینب(س) مورد علاقه و احترام شدید مردم مصر است.

استاد دانشگاه الازهر مصر خاطرنشان کرد: همه باید به دنبال رسیدن به امت واحده ای باشیم که قرآن از ما خواسته است؛ در الازهر ادیان و فرق اسلامی پژوهش می شود و فقه حنبلی، شافعی، مالکی و حنفی، تدریس می شود و بنده در حوزه فقه مقارن فعالیت می کنم. البته در این بین شناخت فقه امامیه در ارزش گذاری مطالعاتی بسیار مهم است. شیخ احمد محمود الکریمه ادامه داد: امروز در مصر قانون نکاح فقه شیعی را می توان در دادگاه مورد استناد قرار داد و با درک درستی که در این حوزه انجام شد، این نظر بسیار قوی تر از نظرات دیگر بود و اگر نظرات دیگر با استفاده از قرآن و سنت و روایات مورد بحث قرار بگیرد، به نتایج جدیدی خواهیم رسید.

وی با اشاره به تدریس فقه تشیع توسط فاطمیون در مصر، گفت: الازهر ابتدا و در 1080 سال پیش توسط فاطمیون به منظور تدریس فقه شیعه تاسیس ‏شد و این امر تا 200 سال رواج داشت و به تدریس فقه شیعه می پرداختند که پس از دویست سال این جریان جای خود را به فقه تسنن داد.

این استاد مصری بیان کرد: حدود 50 سال است که نظام آکادمیک در الازهر در حال اجراست و طلاب در زمینه فقه هم سه سطح ‏عمومی، فقه خاص هر مذهب و نیز فقه مقارن را می گذرانند که در فقه مقارن در سطح دکتری تدریس می شود و اگر ‏شخصی بخواهد فارغ‌التحصیل شود و رساله دکتری بنویسد باید حتما نظر فقه جعفری را هم در ‏مورد موضوع بیاورد وگرنه پذیرفته نخواهد شد.

استاد دانشگاه الازهر با اشاره به این که مساله تکفیر متعلق به امروز نیست و در تاریخ اسلام ریشه داشته است، ابراز داشت: تفکیر به شکل امروزی در سال 1996شکل گرفت و به کشورهای اسلامی به خصوص کشورهای مهم و مستعد راه پیدا کرد.

شیخ احمد محمود الکریمه خاطرنشان کرد: بنده در خصوص تفکرات اشتباه تکفیریون کتاب نوشتم و اوقاف مصر آن را چاپ کرد. در این زمینه الازهر نیز به زوایای کار آنها پرداخت که آنها حتی الازهر را نیز تکفیر کردند.

وی ادامه داد: چندی پیش نزد رئیس الازهر رفتم و از او خواستم با تجمیع علمای جهان اسلام و نشان دادن براهین متقن، تکفیری ها را منزوی کرده و چهره زشت آنها را به همه نشان دهیم؛ همچنین عبدالفتاح السیسی بر خلاف مرسی، به مبارزه با آنها برخواست و بسیاری از شورش ها در مصر به همین دلیل بود و او ده کانال سلفی را تعطیل کرد.

استاد الازهر تصریح کرد: ما علاقه مندیم که ارتباط بین علمای شیعه و الازهر ادامه داشته باشد و مصری ها مشکلی از این جهت ندارند، البته مرسی کاری کرد که سلفی ها در مصر قدرت بگیرند و آنان با رئیس جمهور قبلی مصر قراردهایی داشتند و به قدری قدرت یافته بودند که به الازهر هم توهین می کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha