چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
56

علمای اندنزی ضمن تجلیل از اقدامات وحدت آفرین جمهوری اسلامی برای اتحاد جامه اسلامی بر نقش استکبار به عنوان یکی از موانع وحدت تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کیایی مستمین ارشد، رئیس مجلس العلمای شهر ماکاسار اندونزی و رئیس طریقت شاذلیه، عصر امروز در هم اندیشی علمای ایران و اندونزی گفت: پیامبر اسلام(ص) رحمت للعالمین است و اسلام نیز دین رحمت بوده، و اساس آن اخلاق کریم می باشد. که نمونه آن در سیره نبوی مشهود بود و قرآن کریم نیز بدان اشاره کرده است.

* عرفای نامدار از ایران برخاسته اند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش عرفان و علمای عارف مسلک در رشد اسلام اشاره و تصریح کرد: بسیاری از عرفا از سرزمین مبارک ایران برخاسته اند و من به عنوان یک پژوهشگر مباحث عرفانی همواره مشتاق زیارت این سرزمین بودم؛ زیرا علمای عرفان مسلک از این سرزمین بوده و نقش بالایی در نشر اسلام داشتند؛ همچنان که در اندونزی نیز مهمترین نقش در انتشار اسلام را همین علما عهده دار بودند.

وی با اشاره به مطالعات و پژوهش های خود در خصوص سیره شخصیت هایی چون امام خمینی(ره) گفت: اخلاق حسنه و سایر ویژگی هایی که قرآن کریم برای اولیای الهی بر می شمرد که در امام خمینی(ره) مشهود است.

* فعالیت های مشکوک در اندونزی

رئیس طریقت شاذلیه اندونزی همچنین به فعالیت مشکوک سلفی ها و تکفیری ها در اندونزی اشاره نمود و گفت: آنها کاری جز تکفیر برادران مسلمانشان ندارند و در حالی نام سلفی را بر خود نهاده اند که رفتار آنها با سیره پیامبر و علمای صالح سلف تعارض دارد.

وی افزایش روابط و برادرانه بین دولت و علمای ایران و اندونزی را خواستار شد و بر تعمیق این روابط بین نهادهای علمی دو کشور تاکید کرد.

* مسجد خاستگاه تحقق وحدت مسلمین

دکتر داوود یولیراجا، رئیس نهاد جوانان اتحادیه مساجد اندونزی هم در این هم اندیشی نقش مسجد در تحقق وحدت اسلامی را برجسته دانست و گفت: همانطور که پیامبر(ص) برنامه هایش را از مسجد شروع نمود، ما نیز اندیشه وحدت و تحقق آن را از مسجد شروع کنیم. ما معتقدیم که باید به وحدت جهان اسلام به عنوان یک آیین دینی نگاه کنیم که می تواند ما را به تمدن و آمال و آرزوهای جامعه اسلامی نزدیک کند.

وی افزایش نشست و برخاست های علمای شیعه و اهل سنت را ضروری خواند و گفت: مذاهب و طریقه های گوناگون را نمی توان انکار کرد، اما باید ارتباط خود را افزایش دهیم تا به تعصبات مذهبی و درگیری های خانمان سوز دچار نشویم.

کیایی مدرک القاری استاد دانشگاه و رئیس حوزه علمیه الاتفاقیه اندونزی نیز در این هم اندیشی اسلام را دین وحدت و یکپارچگی دانست و گفت: منشاء اسلام خدای یگانه است و تعالیم آن با کسوت خدادادی منطبق می باشد. بنابراین همه ما می توانیم بر اساس فطرت الهی به وحدت برسیم.

* استکبار جدی ترین مانع وحدت

وی استکبار را از جدی ترین موانع وحدت برشمرد و گفت: در جریان جنگ صفین  معاویه حق را نپذیرفت و استکبار ورزید و موجب جنگ افروزی شد و امروز نیز بسیاری از جنگ افروزی ها و تفرقه افکنی ها به خاطر نقش آمریکا است که نماد استکبار در دنیای امروز به شمار می رود.

وی حب دنیا را از دیگر موانع وحدت برشمرد و گفت: این مسئله از آغاز و در ماجرای هابیل و قابیل وجود داشت و تا به امروز ادامه داشته است.

* تعصب کورکورانه، دیگر مانع وحدت

مدرک القاری تعصب کورکورانه مذهبی را یک مانع اساسی برای وحدت دانست و گفت: متاسفانه در اندونزی شاهد این مانع هستیم، همچنان که منافع برخی حاکمان نیز از موانع وحدت به شمار می رود.

وی در پایان برگزاری نشست های علمی و پژوهشی بین علما و فرصت های علمی و پژوهشی و افزایش ارتباط میان کشورهای اسلامی و نیز شکل دهی قدرت نظامی در جهان را از زمینه های وحدت برشمرد و گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران این دیدگاه یعنی تشکیل حکومت اسلامی را اجرایی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha