جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
56

حوزه/نخستین ترجمه از آثار مرحوم علامه الفضلی(ره)، متفکر برجسته شیعی عربستان و نماینده رهبر معظم انقلاب در این کشور با عنوان «قیام امام حسین(ع) در پرتو نص و سند» منتشر شد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، جلد نخست کتاب «قیام امام حسین(ع) در پرتو نص و سند» نوشته علامه عبدالهادی الفضلی(ره)، متفکر برجسته شیعی عربستان با ترجمه اسماء خواجه زاده از سوی دفتر نشر معارف  منتشر شد.

کتاب حاضر پژوهشی درباره قیام امام حسین(علیهالسلام) است که به قلم حضرت آیت‏الله فضلی در سال 1382 هـ ق (1962م) در نجف اشرف به تألیف درآمده و در همان زمان منتشر شده است. این کتاب جزء نخستین آثار علامه فضلی است که آن را در جوانی و سن تقریباً بیست و هفت سالگی به رشته تحریر درآورده است.

* تالیف کتاب در دوران جنبش اسلامی سیاسی در عراق

کتاب حاضر هم‌زمان با شروع جنبش اسلامی ـ سیاسی و نهضت علمی مبارک نجف، و اوج کشمکش آنها و رواج کمونیسم در عراق نوشته شده است؛ مسأله‌ای که موجب می‌شود خواننده در کنار زبان و روش علمی کتاب که از شعارهای انقلابی نیز بهره گرفته، شاهد انعکاس حوادث آن برهه از زمان باشد. علامه فضلی تلاش می‌کند تا در این گفتار هم جنبش فرهنگی در اندیشه اسلامی آن زمان، و هم تبلور این وضعیت فکری و معنوی را در نسل جدید گردهم آورد. گفتار حاضر، با ساختار عاطفی و رنگ علمی در این زمینه نقشی به‌سزا ایفا کرده و بر آن است تا اندیشه‌ای نو از مبانی اسلام و فرهنگ اسلامی را مطرح نماید.

این کتاب از سه بخش تشکیل شده است: علامه الفضلی؛ مرد حوزه و دانشگاه (سید یاسر قزوینی)، مقدمه فؤاد الفضلی (مسئول هیأت تألیفات علامه فضلی) بر کتاب و متن اصلی کتاب.

 سید یاسر قزوینی به معرفی علامه الفضلی و جایگاه علمی و فرهنگی اش در عراق و عربستان می پردازد و می نویسد: «عالم شیعی عربستانی علامه شیخ عبدالهادی الفضلی از دوستان و شاگردان شهید سید محمدباقر صدر و از شاگردان آیت‏الله خوئی و از نخستین فارغ‏التحصیلان دانشکده فقه شیخ محمدرضا مظفر بود و چندی را نیز در دانشگاه بغداد سپری کرد. نام وی در میان اعضای منتدی النشر  و نخستین اعضای حزب الدعوه الاسلامیه ـ که امروز زمام امور را در عراق به دست دارد ـ دیده می‏شود. الفضلی در ابتدای کار حزب الدعوه و تحت تأثیر فضای حزب، چند کتاب در پاسخ به تئوری‏های مارکسیستی نیز به نگارش درآورد...

* طرح اندیشه ولایت فقیه در حزب الدعوة عراق

شیخ عبدالهادی الفضلی برای نخستین بار و قبل از تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه و در ملاقاتی با ایشان اندیشه «ولایت فقیه» را وارد حزب کرد، و برآن شد تا رهبری حزب را بر مبنای ولایت فقیه سامان دهد. اما گویا حضور الفضلی در حزب چندان نپایید.

وی در بخش دیگری از این کتاب می نویسد: «یکی از وجوه برجسته حیات علمی شیخ عبدالهادی الفضلی نگارش کتاب‏های علمی آکادمیک می‏باشد... الفضلی همواره یکی از منادیان اصلاح دروس در حوزه بود و از این منظر کتاب‏هایی نیز برای تدریس در حوزه‏ها و دانشگاه‏ها به نگارش در آورد که با استقبال خوبی مواجه شدند... عبدالهادی الفضلی را می‏توان از یک‏سو عالمی برآمده از حوزه سنتی و از سوی دیگر، دانشمندی دانشگاهی تلقی کرد که از نقطه عزیمت نظام‏های سنتی و با احترام به این نظام، خواستار اصلاح نظام سنتی حوزه‏های علمیه بود.»

چاپ اول کتاب «قیام امام حسین(ع) در پرتو نص و سند» در 60 صفحه، قطع پالتویی، دورنگ و قیمت 2500 تومان به جامعه فرهنگی و علمی عرضه خواهد شد. دفتر نشر معارف به زودی کتابهای «راهبردهای اسلام» (علامه الفضلی) و «شبهات یهودی» (علامه جعفر مرتضی عاملی) و آثار دیگری از این دو متفکر برجسته شیعی منتشر خواهد نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha