پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حشمتی

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین حشمتی با مثبت ارزیابی کردن حضورحوزه علمیه دربیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، ازرضایت بسیاربالای مردم ازبخش مشاوره و پاسخ گویی به سئوالات شرعی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری حوزه درتهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی درنشست خبری تشریح دستاوردهای نمایشگاه قرآن با بیان این مطلب افزود: برخی مردم براین تصورند که حوزه فعالیت گسترده و قابل رویتی ندارد اما حوزه های علمیه با حضور خوب خود درنمایشگاه بیست و دوم نشان دادند درعرصه های مختلف توانمند هستند، علیرغم این که حوزه ازهمه توان خود درنمایشگاه استفاده نکرده و این تنها بخشی ازفعالیت های حوزه است که به نمایش گذاشته شد.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه همواره حضورفعال وگسترده ای را درنمایشگاه های قرآن کریم داشته اند اما امسال که ما اولین تجربه همکاری مان با حوزه بود حضورخوبی را ازحوزه شاهد بودیم ولازم است مجالی فراهم شود تا مردم بیشتربا فعالیت های حوزه آشنا شوند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه قرآن امسال از سوم تیرماه شروع شد و باید در نیمه ماه مبارک به اتمام می‌رسید اما به دلیل استقبال مردم و نظر ریاست جمهورکه در جلسه خادمان قرآن حضور به هم  رسانید، این نمایشگاه تمدید شد.  

وی با تاکید برضرورت تخصصی شدن نمایشگاه ها اظهارداشت: ما می‌خواهیم به سمت تخصصی شدن نمایشگاه پیش برویم. آن قسمت‌هایی که با نمایشگاه سنخیت ندارند مثل بخش فروش قالیچه و غیره را حذف می‌کنیم و بجای آن بخش‌هایی مثل اهل بیت وعترت که قابلیت آنها بیشتر است را تقویت می‌کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی : در نمایشگاه امسال بازدیدکنندگان خوبی داشتیم و از اینکه باغ موزه دفاع مقدس را برای نمایشگاه انتخاب کردیم خیلی راضی هستیم چرا که این مکان می‌تواند یک پایگاه مقدسی برای فعالیت‌های فرهنگی تهران باشد.

 *دستاورد های نمایشگاه

حجت الاسلام حشمتی در ادامه با اشاره به دستاوردهای نمایشگاه قرآن، گفت: اولین دستاورد ما این بود که مکان مقدسی را برای برپایی نمایشگاه انتخاب کردیم و شهردار تهران سه بار در نمایشگاه شرکت کرد و اذعان کرد  این مکان قابلیت این را دارد که به یک مکان فرهنگی در تهران تبدیل شود و قول داد تا دو یا سه سال آینده 10 هزار متر مربع زیربنا برای فعالیت‌های قرآنی  دراختیار ماقرار دهند که عنوان آن تهران صدای قرآن خواهد بود.

 وی ادامه داد: آمار بازدیدکنندگان در نمایشگاه امسال نسبتا آمار قابل قبولی بودبه طوری که به یک میلیون و 600 هزار نفر تا دو میلیون نفر رسید.

 *همکاری بیش از 30 نهاد و وزارتخانه

 حجت الاسلام والمسلمین حشمتی عنوان کرد : در شب‌های احیاء مراسم احیاء را در این مکان مقدس برگزار کردیم و  تقدیر از خادمان قرآنی بهترین برنامه این مراسم بود که رئیس‌جمهور در این مراسم شرکت  داشت. بیش از 30 نهاد و وزارتخانه در قالب کمیته‌ها با ما همکاری داشتند. تمام نهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات اسلامی، صداوسیما، رادیو قرآن، جهاد دانشگاهی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویژه مدیریت دفاع مقدس در طول برپایی نمایشگاه کمک‌های بسیار زیادی نسبت به  برپایی این نمایشگاه داشتند .

 وی یادآورشد: از سالن‌های سرپوشیده‌ای که در اختیار  نمایشگاه قرار دادند بهترین بهره را بردیم. در مسجد خرمشهر هر شب محفل انس با قرآن برگزار می‌شد. بخش بین‌الملل ما از شب میلاد امام حسن (ع) شروع شد و این نمایشگاه یک هفته برپا شد و کارهای خوبی را ارائه دادند.

 حجت الاسلام والمسلمین حشمتی افزود: یکی از نکاتی که در نمایشگاه قرآن باید به آن توجه کنیم رویکرد نمایشگاه قرآنی است. شعار امسال ما در نمایشگاه توسعه فرهنگ قرآنی با عزم ملی و مدیریت جهادی بود که ما روی این شعار به صورت ویژه کار کردیم و یکی از رویکردهای اساسی ما بود.

*حمایت از فیلم‌ها و سریال‌های دارای مفهوم قرآنی

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رویکرد بعدی ما این بود که محیطی را برای هنرمندان قرآنی فراهم کنیم تا همه مردم با آثار قرآنی آشنا شوند و خودشان هم بتوانند آثار بسیار زیادی را خلق کنند. این رویکرد، رویکرد بسیار خوبی بود. امسال هم در عرصه هنر از فیلم‌ها و سریال‌هایی که مفهوم قرآنی داشته باشند حمایت می‌کنیم.

وی یادآورشد: حدود پنج میلیارد تومان بودجه به نمایشگاه اختصاص پیدا کرد که نیمی از آن برای نمایشگاه خرج شد و مابقی هم صرف آثار هنری و قرآنی شد و به دلیل تمدیدی که در نمایشگاه صورت گرفت یک میلیارد تومان دیگر برای پرداخت دستمزدها افزایش داشت. در مجموع شش میلیارد تومان در نمایشگاه امسال هزینه شد.

* راه اندازی دبیرخانه و سایت نمایشگاه درآینده نزدیک   

وی تصریح کرد: نمایشگاه قرآنی یک اتفاق بزرگ در کشور است و این نمایشگاه دستاوردهای بسیاری خوبی داشت و نقاط ضعفی نیز در آن وجود داشت که ما نظرسنجی‌ها را جمع‌آوری کردیم و درصدد آن هستیم که ضعف‌ها را برطرف کنیم و نقاط قوت را تقویت و بعد از نمایشگاه قرآن، استارت دبیرخانه نمایشگاه بیست و سوم را زدیم و به زودی سایت آن را راه‌اندازی می‌کنیم.

 حجت الاسلام والمسلمین حشمتی گفت: باید کاری کنیم که بخش قرآن و عترت نمایشگاه به صورت ویژه‌ای کار خود را شروع کند. همچنین در نمایشگاه سال آینده باید بحث‌های تخصصی را برای گفتگو به صورت ویژه آغاز کنیم. در نمایشگاه امسال مردم از مشاوره‌های قرآنی خیلی راضی بودند که باید آنها را بیشتر گسترش بدهیم.

  گفتنی است درپایان این نشست از آلبوم نشست‌های علمی و کتابچه‌های 120 نشست علمی نمایشگاه رونمایی شد.

313/34

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha