جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توجه به سیره معصومین(ع) نشان می دهد که هیچ گاه دین به معنای حقیقی خود از سیاست جدا نبوده و نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حسن رحیم پور ازغدی، امروز درنشست "تبیین ابعاد علوم انسانی" که به همت موسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعة المصطفی در حسینه قدس مجتمع امین برگزار شد، به تبیین اهمیت توجه کامل به علوم انسانی و اجتماعی و راهکارهای اسلامی کردن این علوم پرداخت.

وی با انتقاد از کسانی که مدعی جدایی دین از سیاست هستند گفت: خیلی ها از روی ساده لوحی یا  تحت تاثیر اهداف استعمارگران، مدام می گویند که دین از سیاست جداست و ما نباید کاری به کار سیاست داشته باشیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر دین به عالم سیاست و اجتماع کاری نداشته باشد، سیاست و سیاستمداران مادی گرا، با ابزار شیطانی خود به سراغ دین می آیند؛ لذا توجه به سیره معصومین(ع) نشان می دهد که هیچ گاه دین به معنای حقیقی خود از سیاست جدا نبوده و نیست.

رحیم پور ازغدی با اشاره به فعالیت کشورهای غربی در زمینه دین پژوهی تاکید کرد: در بسیاری از دانشگاه های غربی حدود7 الی 8 رشته راجع به دین نظریه می دهند و در این دانشگاه ها مطالعات دین هست ولی مطالعات دینی نیست، معرفت دین هست، اما معرفت دینی نیست، چرا که آنها معتقدند دین منشاء بشری دارد و تحت علوم انسانی قرار می گیرد و این گونه افراد با نگاه سکولاری به سراغ پژوهش های دینی می روند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که یکی از مغالطه هایی که در عرصه علوم انسانی صورت می گیرد، مساله عقلی و نقلی است، اظهارداشت: برخی می گویند علوم انسانی که ترجمه می شود، عقلی است و این مذهبی ها و ایدئولوژیست ها، می خواهند نقل جای عقل را بگیرد و با مسایل علوم انسانی، نقلی برخورد می کنند.

وی تأکید کرد: مشکل اصلی آنها این است که وحی را منبع معرفت نمی دانند. قرآن و حدیث در مورد انسان هر چه گفته است عقلی و تجربی است، فقط چند درصد مطالبی است که با عقل و تجربه عادی بشری فهمیده نمی شود.

این استاد دانشگاه دربخش دیگری از  سخنان خود با اشاره به اوضاع حساس کشور افغانستان گفت: افغانستان در طول تاریخ، مهد استعداد های درخشان و بزرگان علم و فرهنگ بوده، لذا باید این کشور را بیش از پیش دریابیم و در زمینه بیداری مردم آنجا و تربیت نیروهای متعهد و فعال طلاب افغانی، تلاش شود.

*ماموریت علمای افغانستان

وی افزود:علما و فضلای افغانستان باید به کشور خود برگشته و با راه اندازی سایت های مفید و انتشار روزنامه، مجله و انجام کارهای فرهنگی درسطح وسیع در دراز مدت اوضاع آن جا را به دست بگیرند؛ چرا که اگر ما این کار را انجام ندهیم، وهابی ها، مسیحیان و سایر فرق و ادیان دیگر، اوضاع و شرایط آنجا را به دست خواهند گرفت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha