پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جامعه المصطفی

حوزه/ عضو گروه تفسیر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) از ایجاد رشته تخصصی «اخلاق و قرآن» در جامعه‌ المصطفی(ص) در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس الهی گفت: رشته «اخلاق و قرآن» در مقطع ارشد در شورای آموزش جامعه المصطفی  در اواخر شهریور سال جاری مصوب شده است و در آینده‌ای نزدیک دانش‌پژوه خواهد پذیرفت.

 وی افزود: در این رشته که دانشجویان مقطع کارشناسی علوم قرآن و حدیث و اخلاق می‌توانند آن را انتخاب کنند 26 واحد درسی تخصصی ارایه و شش واحد پایان‌نامه نیز در نظر گرفته می‌شود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین الهی با بیان این که قرآن کریم هدف از بعثت انبیاء مخصوصا پیامبر اعظم(ص) را تزکیه نفوس عنوان کرده و در سوره جمعه و دیگر سوره‌ها نیز برآن تاکید کرده است از این رو جامعه المصطفی به عنوان حوزه‌ بین‌المللی لازم بود موضوع اخلاق و قرآن را در دستور کار بگذارد.

 عضو گروه تفسیر مدرسه عالی قرآن مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) تصریح کرد: قرآن مهم‌ترین منبع برای استخراج آموزه‌های دینی و اخلاقی است و از آنجایی که جامعه المصطفی(ص) نهادی علمی و دینی است، ضروری است تا از طریق توسعه اخلاق به توسعه علمی و ترویج دین در عرصه جهان اسلام و فضای بین‌المللی بپردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی با بیان این که اختصاص نام این رشته به اخلاق و قرآن منحصر کردن مبانی اخلاقی در قرآن نیست و قطعا از روایات نیز بهره خواهیم گرفت، گفت: مدیران جامعه المصطفیاز سال 1388 موضوع اخلاق را از ضروری‌ترین رشته‌ها در جامعه المصطفی و به خصوص با وضعیت فضای بین‌الملل می‌دانستند. از این رو رشته اخلاق سال‌ها تدریس شده و می‌شود، اما لازم بود تا این موضوع از منظر قرآن به عنوان کتاب مشترک مسلمانان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: تربیت پژوهشگر میان‌رشته‌ای قرآن و اخلاق از مهم‌ترین اهداف تاسیس این رشته است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز چندسالی است بر مباحث اسلامی‌سازی علوم انسانی و مباحث میان‌رشته‌ای تاکید کرده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی، تربیت مدرس برای رشته کارشناسی، شناخت عمیق تحصیلی و تطبیقی مباحث اخلاق، ایجاد توانایی استفاده از فنون تخصصی رشته اخلاق و ایجاد توانایی تبلیغ اخلاق قرآنی با استفاده از منابع علمی و جهت‌دهی به مبانی علوم انسانی در این عرصه را از اهداف راه‌اندازی رشته اخلاق و قرآن عنوان کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با توجه به سیاست‌های ایجاد این رشته تصریح کرد: توجه به مبانی قرآنی در اخلاق، روش‌شناسی و ابزار تحقیق، اهتمام به نوآوری و تولید فکر در علم اخلاق، توجه به دیدگاه تقریبی بین‌المذاهب از جمله سیاست‌های درنظر گرفته شده در تاسیس این رشته بوده است.

 وی در خاتمه عنوان کرد: مجتمع آموزش عالی امام خمینی از مجتمع‌های وابسته به جامعه المصطفی است که مدرسه عالی قرآن و حدیث نیز یکی از بخش‌های آن به شمار می‌رود و هم‌اکنون 500 دانش‌پژوه در این مدرسه و در رشته‌های مختلف مشغول تحصیل هستند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین الهی اهتمام به مباحث میان‌رشته‌ای را از جمله اهداف راه‌اندازی این مدرسه برشمرد و تصریح کرد: در این مدرسه رشته‌های مختلف علوم و قرآن مانند روان‌شناسی، جامعه شناسی، تربیت و ... با محوریت قرآن تدریس می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha