جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام غرویان

حوزه / عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی: با بیان این که در زمان امام محمدباقر(ع) بحث‌های علمی در حوزه کلامی گسترده شد گفت: امام باقر(ع) در این زمینه احادیث زیادی را مطرح فرمودند و تربیت شاگردان اهل مناظره و گفتگو از اقدامات مهم و اساسی امام بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین غرویان در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت شهادت امام محمدباقر(ع) اظهار کرد: صفت بارز امام محمدباقر(ع) که در تاریخ ثبت شده باقرالعلوم به معنای شکافنده علم ها است.

وی با بیان این که در زمان امام محمدباقر(ع) بحث‌های علمی در حوزه کلامی گسترده شد گفت: امام باقر(ع) در این زمینه احادیث زیادی را مطرح فرمودند و تربیت شاگردان اهل مناظره و گفتگو از اقدامات مهم و اساسی امام بوده است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی با اشاره به مشی سیاسی امام محمدباقر(ع) بیان کرد: امام محمدباقر (ع) در مسائل سیاسی و اجتماعی و همچنین مسئله حکومت و خلافت مسئله مکتب اهل‌بیت(ع) را مطرح کرده و موج سیاسی خاصی را به سود اهل‌بیت(ع) و در مقابل خلفای آن دوران مطرح کردند.

وی تصریح کرد: در زمان امام پنجم شرایط و فضای جامعه یک فضای علمی بوده و فرصت درخشش این بعد از زندگی امامان(ع) بیش از زمان‌های دیگر بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین غرویان با بیان این که در زمان امامان دیگر این فرصت بر اثر فشارهای حکومتی نبود گفت:در عصر  این امام(ع)  بعد علمی بیشتر ظهور کرد و بیشتر توانستند روایات فقهی، احکامی، دینی و علمی را بیان کنند.

وی با اشاره این که به علت ضعف خلفای زمان امام محمدباقر (ع) و امام صادق(ع) فرصت تربیت شاگردان و بحث‌های علمی بیشتر بود افزود: اکثر روایات ما از این دو بزرگوار است و این دو امام را صادقین می‌نامند، یعنی دو امام راستگو و صادق که اخبار و احادیث پیامبر(ص) و امام(ع) را بیان می‌کنند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha