چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امین

حوزه/آنچه در میان جوامع اسلامی به عنوان مبانی مدیریت پرداخته می‌شود، حاصل از مبانی غربی مدیریت است که بسیاری از آنها همخوانی با مبانی قرآنی و حدیثی ما ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه،» حجت الاسلام امینی اطهر، در همایش قرآنی حدیثی «مدیریت جهادی در قرآن و نهج البلاغه» که به همت مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در مسجد این مجتمع برگزار گردید، با اشاره به منشور مدیریت در نهج البلاغه، اظهار کرد: از مهمترین تفاوت هایی که در عرصه مدیریت غرب نسبت به جوامع اسلامی وجود دارد، جدایی دین از سیاست است و تنها با عقل، درک و تجربه از گذشتگان جوامع مردم خود را اداره می کنند.

وی افزود: آنچه که اکنون در میان جوامع اسلامی به عنوان مبانی مدیریت پرداخته می شود، حاصل از مبانی غربی مدیریت است که بسیاری از آنها همخوانی با مبانی قرآنی و حدیثی ما ندارد.

این حافظ نهج البلاغه، نهج البلاغه را دنیایی سرشار از مبانی مدیریت دانست و اذعان نمود: نهج البلاغه ای که اکنون در اختیار اقشار جامعه است، حاصل زحمات سید رضی(ره) در گردآوری 241 خطبه، 79 نامه و 480 حکمت از امیرالمؤمنین(ع) است.

این فرهیخته حوزوی، به اخلاق مدیریتی و روش برخورد با کارکنان و نظارت و ارزش یابی یادشده در نهج البلاغه اشاره کرد و  اضافه نمود: در حکمت 176 نهج البلاغه تأکید به سعه صدر مدیر دارد. مدیر اسلامی تنها با حلم و گذشت می تواند مدیریت و ریاست خود را به سرانجام برساند.

وی خاطرنشان کرد: نامه 53 نهج البلاغه تأکید دارد که کارکنان ترسو نباشد که مدیر را در کارها سست و ناتوان کنند، بخیل نباشند که مدیر را از بخشش بازدارند و از ناداری بترسانند و حریص نباشند که افزون خواهی ستم کارانه را در نگاه مدیر بیارایند.

 

حجت الاسلام   امینی اطهر، با اشاره به "إن شر وزرائك من كان للاشرار قبلك وزيرا" در این نامه، بیان نمود: مدیر باید در به کارگیری مسئولین ناکارآمد گذشته، دقت نماید تا به سرنوشت گذشته آنها دچار نشود. همچنان که یکی از علت های سقوط دولت نوپای مرسی، به کار گیری مدیران طاغوتی گذشته بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha