جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حوزه هامبورگ

در این حوزه علاوه بر حلقه ی درس طلاب مبتدی، درس خارج فقه نیز برای روحانیون و فضلای هامبورگ وجود دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری «حوزه»، حوزه علمیه هامبورگ که از سال گذشته شروع به کار کرده است، روز شنبه 11 اکتبر 2014 (19 مهر 1393)برای ترم جدید آغاز به کار کرد.

در این حوزه علاوه بر حلقه ی درس طلاب مبتدی، درس خارج فقه نیز برای روحانیون و فضلای هامبورگ وجود دارد. یادآور می شود مدارک این حوزه مورد تأیید جامعة المصطفی العالمیه قم می باشد.

در مراسم شروع سال تحصیلی جدید که با حضور اساتید، طلاب و میهمانان برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ سخنران جلسه بود.

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، ابتدا مدیر آکادمی اسلامی آلمان ضمن خوش آمدگویی به حاضران، گزارشی از وضعیت آکادمی ارائه کرد و سپس امام مرکز اسلامی مطالبی را به طور مبسوط بیان کرد.

حجّت الاسلام ترابی مدیر آکادمی اسلامی آلمان، در بخشی از سخنان خود با اشاره با شعار امسال جامعه مسلمانان آلمان گفت: «شعار امسال مسلمانان آلمان اینگونه انتخاب شده است: مسلمانان در خدمت جامعه­ی آلمان. حوزه علمیه هامبورگ بر اساس این شعار که از تعالیم قرآن و عترت اقتباس شده است، می کوشد با گسترش معنویت و اخلاق اسلامی و روشنگری درباره خطر جریان های افراطی، به جامعه آلمان خدمت کند و به سهم خود از جهت فکری و علمی به امنیت و خوشبختی شهروندان کمک نماید.».

وی افزود: «معارف قرآن و عترت «ثقلین» نامیده شده است و یک معنای ثقلین دو شی سنگین است که ثقل و گرانیگاه زمین است و همچون لنگری مطمئن در طوفان حوادث و افراط ها و تفریط ها کشتی جامعه را آرام می سازد.»

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رمضانی طی سخنانی به اهمیت علم آموزی در اسلام و نیاز جامعه آلمان به پرورش عالمان بومی و زبان­دان پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات و تلاش­های مسئول آکادمی اسلامی آلمان و نیز اساتید و معلمین سال اول تحصیلی، به انتظارات جامعه از یک طلبه و روحانی اشاره کرد و افزود: «جامعه از یک دانشجو، از یک روحانی و از یک طلبه حوزه علمیه انتظارات و توقعاتی دارد. انتظار جامعه از یک دانشجو این است که در رشته ای که انتخاب کرده با تلاش تحصیل کند، مدارج علمی را طی کند، صاحب نظر شود و بعد در رشته خود در جامعه خدمت کند.

* دو انتظار اصلی از یک طلبه

اما در رابطه با طلبه حوزه علمیه دو انتظار برجسته وجود دارد:

1. اینکه یک طلبه باید فقیه شود و به تفقّه در دین برسد. منظور از تفقّه نیز فهم عمیق از دین است. اگر طلبه نتواند فقیه باشد، به جمع درست و سالمی نسبت به گزاره های دینی نخواهد رسید. باید به دین به عنوان یک مجموعه برای هدایت بشر نگریست. برای رسیدن به تفقه باید دروس و مبانی پایه را به دقت خواند و خوب فهمید. طلبه دروس ادبیات را باید خوب بیاموزد. منطق را هم باید با دقت بیاموزد؛ چون منطق در همه علوم به کار می رود. از دیگر دروس مهم حوزه اصول است؛ چون اگر اصول را انسان خوب نفهمد، فقه را خوب نمی فهمد. علم کلام نیز از دروس مهم است؛ اگر طلبه کلام را خوب نفهمد، فلسفه و عرفان را هم نمی تواند خوب درک کند.

2. توقّع دوم جامعه از یک روحانی، ورع و تقواست. البته خود ورع نیز ابزار دقت و فهم است. در منابع عرفانی از قلب به عنوان ابزار فهم یاد شده است. برخی با قلب سلیم خیلی از مطالب را می فهمند. لذا طلبه وقتی صاحب تقوا و اخلاص شود، می تواند با رفتار خود به تبلیغ دین بپردازد.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد: برای رسیدن به تقوا و اخلاق نیک باید خُلقمان را خَلق کنیم. خَلق معانی متعددی دارد و یک معنایش آفرینش است. صبر، صداقت، امانتداری، عفّت، شجاعت و ... را باید در وجودمان بیافرینیم. باید روی چشم، گوش، زبان و ... کار کرد و آنها را ساخت و تربیت کرد. انسان باید در این حوزه تمرین و ممارست داشته باشد. آدمی اگر در حوزه اخلاق، تمرین و ممارست نداشته باشد، نمی تواند به تقوا برسد. انسان باید به مرحله ای برسد که نسبت به انجام واجبات الهی انس پیدا کند و از نزدیک شدن به حرام الهی، تنفر داشته باشد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha