جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جوادی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: ماندن در کشوری که نمی توانیم به دلیل شرایط آنجا به حدود الهی عمل کنیم ؛ اگر ضرورتی ندارد، باید منجر به هجرت شود و این هجرت پاداش عظیمی دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این مرجع تقلید ظهر امروز در درس تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به تفسیر آیات 10 و11 سوره زمر، گفتند: خداوند در این سوره صفات مشرکان را بیان فرموده و آثار شرک و توحید را نیز به بندگان ارایه می دهند.

ایشان خاطرنشان کردند: هر علمی نافع است، ولی عظمت علم از معلوم مشخص میشود؛ علم اصول دین، از برترین علوم است، ولی وقتی کاملا نافع است که همراه با عمل باشد و این عمل هم باید خالص باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: خداوند وقتی قرار است در خصوص غرایض مادی، مثل: غذا خوردن با انسان صحبت کند در کنارش انعام و حیوانات را مثال می زند؛ ولی هر وقت در خصوص مباحث اخروی و معنوی صحبت می کند، فرشتگان را در کنار انسان قرار می دهد.

ایشان گفتند: بقا انسان با علم است، ولی علمی که نافع باشد و در آن عمل هم وجود باشد؛ یعنی هم سالم باشد و هم عمل صالح و با خلوص باشد، پس چیزی که صبغه الهی نداشته باشد، ماندنی و ماندگار نیست؛ علم به عمل صالح یکی نیست و کسانی که شب زنده دار هستند با کسانی که این گونه نیستند یکی نیستند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: نشانه علم از عمل پیدا می شود؛ تقوا برای کسی بهره دارد که حسنه دارد؛ خیلی از مسایل دارای بهره های مادی است، ولی حسنه ای برای انسان ندارد و به همین دلیل است که عده ای ثروتمند هستند ولی حسنه آنها بسیار ناچیز است.

حضرت آیت الله جوادی آملی یادآورشدند: خداوند در سوره بقره بیان کردند عده ای هستند که در حج وقتی دعا می کنند، فقط از خدا دنیا را می خواهند و عده دیگر آخرت و دنیا را و سعادت مند کسانی هستند دنیا و آخرت را از خدا خواستند، زیرا وقتی با خدا باشیم هم خدا و هم دنیا و آخرت را خواهیم داشت.

 

ایشان گفتند: عده ای کوثر هستند و عده دیگر تکاثری؛ به همین دلیل است که تکاثری ها کارشان بی برکت است و فقط به فکر ازدیاد مادی هستند و کارشان هم بی برکت است، ولی آنها که کوثری هستند، همیشه پربرکت و ماندگار خواهند بود.

این مرجع تقلید بیان کردند: ماندن در کشوری که نمی توانیم به دلیل شرایط آنجا حدود الهی را عمل کنیم و همیشه باید در این فضا باشیم، اگر ضرورتی ندارد، باید منجر به هجرت شود و این هجرت پاداش عظیمی دارد.

انواع صبر و پاداش آنها

ایشان گفتند: صبر در عبادت، صبر بر گناه و صبر بر مصیبت از صبرهای بسیار بزرگی است که خداوند پاداش عظیمی برای آنها دارد و صلوات خدا هم شامل افرادی می شود که بر مصیب صبر می کنند، زیرا خداوند دو نوع صلوات دارد که یکی صلوات خاص است که ویژه انبیای الهی است و یکی صلوات عام است که نصیب این گونه بندگان می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی یادآورشدند: خداوند به بندگان صبور، به قدری اجر می دهد که قابل حساب نیست در این جا نیز دو تعبیر غیر قابل شمارش به معنی ثواب فوق العاده زیاد و معنی رد شدن از حساب و کتاب بدون نوبت و رفتن به بهشت تعبیر می شود که تعبیر قابل درکی است.

ایشان گفتند: پیامبر در آیه یازدهم سوره زمر بیان می دارند من مامور شدم که خدا را عبادت کنم اولا هم اخلاص داشته باشم و هم پیشگام باشم که این لفظ اول المسلمین در اینجا به چند دسته تقسیم می شود؛ برخی از پیامبران مثل حضرت موسی خود را اول مسلم امت خود معرفی کردند که خوب طبیعی است و در قوم خود اولین مسلم هستند ولی پیامبر اکرم(ص) از همه مسلمین و انبیا و اولیا بالاتر است.

*مهندسی راه‌سازی هدایت

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: هدایت باید به وسیله مهندسی که راه ساز است، انجام شود و خداوند کسی است که راه را ساخته و پیامبران(ع) را هم در این مسیر قرارداده است که راه را نشان دهند و غیر از این مسیر منجر به گمراهی خواهد شد.

ایشان گفتند: خداوند «لا اکراه» را بیان می کند، ولی این آزادی، آزادی تکوینی است و نه تشریعی؛ زیرا اگر تشریعی باشد، منجر به اباحی گری می شود پس آزادی در تکوین بشر وجوددارد، ولی خداوند عاقبت انتخاب هر راه را نیز بیان کرده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: عده ای به دلیل حب الله عبادت می کنند که اول به خدا می رسند و وقتی که به خدا رسیدند دنیا و آخرت را هم دارند، ولی کسانی که شوق بالجنه دارند و یا خوف من الجهنم دارند، فقط در همان مکانی که آرزویش را داشتند حضور خواهند یافت و به بارگاه الهی نمی رسند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha