پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
زکات

حوزه/ اگر زکات اموال مطابق آنچه که در فقه اسلامی آمده مورد عمل قرار گیرد و به مرحلة اجرا درآید، اکثر کمبودهای اقتصای، فواصل طبقاتی و نیازهای مستمندان برطرف می‏شود و در جامعة اسلامی، عدالت اجتماعی به پا خواهد شد.

حجت الاسلام سيد احمد موسوي، استاد حوزه علمیه استان فارس، در گفتگو با خبرگزاري «حوزه» در شيراز، با تاکید بر اهمیت پرداخت زکات، اظهارداشت: زكات در حقیقت شکر نعمتها است این قانون خدا برای بهره برداری تمام نسلها بعد از ما از منابع طبیعی  و استمرار همین  شکر در نسل بشراست   .

امام جمعه آباده طشك گفت: زکات یکی از واجبات مالی و عبادی است که در نظام اسلامی از اهمّیت بالایی برخوردار است و در منابع دینی مانند کتاب و سنّت، در ردیف نماز و جهاد قرار گرفته و یکی‏از پنج ستون دین اسلام به شمار می‏رود.

وی خاطرنشان كرد: اگر زکات اموال مطابق آنچه که در فقه اسلامی آمده، مورد عمل قرار گیرد و به مرحلة اجرا درآید، اکثر کمبودهای اقتصای، فاصله طبقاتی و نیازهای مستمندان برطرف می‏شود و در جامعة اسلامی، عدالت اجتماعی محقق خواهد شد.

حجت الاسلام موسوي با اشاره به روايتي از مولا اميرالمومنين (ع) ادامه داد: در صورتی که انسان با مشکلات اقتصادی روبرو شد و احساس فقر و نیاز کرد، با خدای خود از طریق دادن صدقه، معامله و تجارت کند.

این استاد حوزه بیان داشت: در حقیقت دادن زکات موجب بیمه شدن ثروت آدمی است، همان گونه که زکات فطره نیز بیمة جان و عمر انسان است.

وي با اشاره به راهكارهای ترویج زکات در جامعه بيان كرد: مسلمان بايد زكات و ديگر انفاق هاي مالي را هم، مانند نماز و روزه، تكليفي الهي بداند كه انجام دادن آن واجب است و همان گونه كه به ديگر واجبات دين عمل مي كند، در عمل به تكاليف مالي نيز كوتاهي نكند و آن را وظيفه شرعي خود بداند.

 امام جمعه آباده طشك خاطرنشان ساخت: دولت اسلامي نیز در اجراي احكام نوراني اسلام، نقش مهمي دارد و مي تواند با اقدام هاي حمايت گرانه، به ترويج فرهنگ زكات در جامعه ياري رساند. البته در این بین نقش حوزه های علمیه بسیار پر رنگ است.

وي افزود: حوزه هاي علميه و روحانيان بايد توجه داشته باشند همان گونه كه به بيان مسائل نماز و روزه مي پردازند، در مورد مسائل زكات نيز به مردم آگاهي دهند تا اين تكليف شرعي هم در جامعه رواج يابد.

استاد حوزه علمیه استان فارس، معتقد است: آموزش و پرورش بايد از همان ابتدا مسایل مربوط به زکات را به دانش‌آموزان آموزش دهد، چرا که این سازمان مي تواند با عضويت در ستاد جمع آوري زكات، گنجاندن موضوع زكات در كتاب هاي ديني، استفاده از زكات براي اداره دانش آموزان نيازمند و يا مصرف آن در ساخت وساز مدارس و نمازخانه ها و... به ترويج اين فرهنگ كمك كند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha