جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد

حوزه/ مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها گفت: امروز با وجود قرق بان ها شاهد افزایش تخریب جنگل ها هستیم که برای رفع این معضل، تصمیم گرفته ایم، دوباره مشارکت مردمی در حفاظت از جنگل ها را احیا کنیم.

حجت الاسلاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، یکی ازعلل تخریب بی رویه جنگل ها و مراتع کشور را اخراج ساکنان قدیمی جنگل ها و خروج دام ها ازمراتع عنوان کرد و گفت: مردمی که درگذشته ساکن جنگل ها بودند، علاوه بر بهره مندی خودشان از آن جنگل، نقش موثری درنگهداری و حفاظت از این منابع خدادادی داشتند که متاسفانه پس از پیروزی انقلاب، این افراد از جنگل ها اخراج و مرتع ها نیز از حضور دام پاک شد و دامداری صنعتی جایگزین دامداری سنتی گردید.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درسازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: این تصمیم اشتباه بود؛ زیرا امروز با وجود قرق بان ها شاهد افزایش تخریب جنگل ها هستیم که برای این معضل، تصمیم گرفته ایم دوباره مشارکت مردمی درحفاظت از جنگل ها را احیا کنیم، چون اگر مردم همیار طبیعت شوند، نتایج مطلوبی به دست خواهیم آورد.

وی، اشتغال مردم حوالی محدوده جنگل ها را نیز مهم توصیف کرد و افزود: نبود شغل مناسب باعث می شود برخی افراد بیکار به بهره برداری غیرمجاز، تخریب درختان و تولید زغال روی آورده و منابع طبیعی را با مشکل مواجه نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد تاکید کرد: وقتی ساحل دریا ها تبدیل به ویلا، پلاژهای اختصاصی و آپارتمان های شخصی می گردد و پارک جنگلی و محل های تفریحی عمومی وطبیعی مناسب نداریم، طبیعتا باید شاهد حضورانبوه مردمی باشیم که برای تفریح درایام تعطیل به ویژه درمنطقه شمال کشور به محیط جنگل ها آمده و بعضا باعث ایجاد آلودگی محیطی و یا آتش سوزی جنگل ها هم می شوند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درسازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری همچنین عدم مدیریت درساخت و سازها را دلیل دیگر تخریب منابع طبیعی جنگلی خواند و ابراز داشت: ساخت مسکن درتهران باید به سمت ری و قم می رفت، اما به سمت کوه ها و ارتفاعات گرایش یافته و باعث تخریب بسیاری از مراتع و جنگل ها گردید، ولذا دیدیم که تصمیم خردمندانه ی رهبرمعظم انقلاب مبنی بر عدم ساخت و ساز درارتفاعات چگونه از تخریب بیشتر منابع خدادادی جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: بحمدالله به اندازه کافی زمین برای ساخت و سازدرکشورداریم، اما مدیریت ما دراین زمینه مناسب نیست. محل احداث مسکن، کارخانه های چوب و سیمان و سایر صنایع آلاینده درمرکزجنگل ها و مراتع کشور نیست. به عنوان مثال دردیلمان درست وسط جنگل کارخانه چوب بری احداث شده که باعث بروز مشکلاتی نیز گردیده است.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی نژاد با تاکید بر این که درمحیط جنگل نباید کارهای خلاف شرع و عرف صورت پذیرد، گفت: درروایات داریم زیردرختان به ویژه درختان میوه ادرار نکنید، کارهای خلاف شرع هم همین طور. وقتی در جنگل گناه می شود آیا می خواهید جنگل آباد شود؟! گناه خواه ناخواه اثرخود را می گذارد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درسازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید برلزوم استفاده ازنظرات، منویات و رهنمودهای مراجع عظام و بزرگان حوزه در رابطه با نگهداری و حفظ منابع خدادادی، اظهارداشت: تاکنون به نحومطلوب ازاین راهنمایی ها بهره لازم را نبرده ایم، ولی ضرورت دارد برای حفظ انفالی که متعلق به آقا امام زمان (عج) بوده و ازخدا و رسول گرامی اسلام (ص) به ما رسیده است، اهتمام جدی داشته باشیم وبا تعامل سازنده با حوزه های علمیه از نظرات مراجع و بزرگان استفاده مطلوب را ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد درپایان از پیشنهاد سازمان جنگل ها و مراتع کشوربرای استفاده کاربردی ازپایان نامه های طلاب و فضلای پیرامون موضوعات جنگل، مرتع، کوه و بیابان خبر داد.

انتهای پیام 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha