جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
1

در مورد نقش ایران گفته شد، افزایش و بهبود روابط این کشور با جامعه بین الملل حتی به تسریع یک راه حلی رضایت بخش برای مسئله هسته ای کمک می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، به خواست پاپ اجلاس کاردینالی در مورد خاورمیانه با حضور کاردینال ها و پاتریارک های این منطقه در واتیکان تشکیل جلسه داد.

کاردینال ها و پاتریارک های کشورهای مختلف خاورمیانه از جمله عراق، سوریه، مصر، سرزمین مقدس، اردن و لبنان در سخنرانی های خود خواستار حق مسیحیان در داشتن حق شهروندی، آزادی دینی، حمایت از اقلیت ها و راه حلی برای تنش اسراییلی- فلسطینی و سوریه و همچنین صلح و آشتی در این منطقه شدند. 

این اجلاس در مقابل خشونت های داعش اعلام کرد: نمی توان به نام خدا کسی را کشت.

* حضور 86 کاردینال در اجلاس

کشیش لومباردی سخنگوی واتیکان درباره این اجلاس در جمع خبرنگاران گفت: در این اجلاس 86 کاردینال و پاتریارک خاورمیانه شرکت کردند و 25 تا 30 سخنرانی انجام شد که در آن تمام 6 پاتریارک کلیسای کاتولیک خاورمیانه و تمام روسای نهادهای واتیکانی ذی ربط از جمله کاردینال پارولین نخست وزیر واتیکان سخنرانی کردند. پاتریارک های عراق، سوریه، مصر، سرزمین مقدس، فلسطین و لبنان وضعیت کشورها و مناطق خود را توضیح دادند. این اجلاس همچنین تمام اشکال افراط گرایی و تروریسم را محکوم کرد.

شرکت کنندگان همچنین در مورد رابطه خوب کلیسای کاتولیک با دیگر مذاهب مسیحی خاورمیانه، بخصوص پاتریارک های ارتدوکس این منطقه، اهمیت گفت و گوی اسلام- مسیحیت و نقش مقر مقدس در جامعه بین الملل گفت و گو کردند.

کاردینال پارولین در این اجلاس گفت: جامعه بین الملل نمی تواند در مقابل وضعیت غم انگیز فعلی  خاورمیانه بی اثر یا بی تفاوت باقی بماند. این وضعیت به خاطر شرارتی بی سابقه توسط طرف های مختلف در منطقه، غیر قابل قبول است.

* باید به منابعی که از داعش حمایت می کند، توجه کنیم

نخست وزیر واتیکان در مورد موضع مقر مقدس در این باره، افزود: متوقف کردن متجاوز ظالم مشروع است البته همیشه با احترام به حقوق بین الملل باشد، همانطور که حتی پدر مقدس اعلام کرد. با این همه به روشنی دیده شد که نمی توان فقط  حل مشکل را به پاسخی نظامی واگذار کرد. با این مشکل باید به طور عمقی و ابتدا از بررسی علل آن که مورد سوء استفاده این نوع ایدئولوژی قرار گرفته، آغاز کرد.

کاردینال پارولین در مورد داعش گفت: همچنین باید متوجه منابعی بود که از فعالیت های تروریستی از طریق پشتیبانی های سیاسی کم و بیش روشن و حتی از طریق تجارت غیر قانونی نفت و دادن سلاح و فناوری، حمایت می کنند.

* نقش ایران در حل بحران های منطقه ای

پارولین مستقیما به جامعه مسلمانان، گفت: در مورد داعش، مسئولیت خاصی بر دوش رهبران مسلمانان است 

وی با اشاره به گردهمایی سفرای واتیکان در خاورمیانه که چندی قبل در واتیکان برگزار شد گفت: در این اجلاس به نقش ایران در حل بحران در سوریه، عراق و مبارزه علیه به اصطلاح دولت اسلامی، صحبت شد. در مورد نقش ایران گفته شد، افزایش و بهبود روابط این کشور با جامعه بین الملل حتی به تسریع یک راه حلی رضایت بخش برای مسئله هسته ای کمک می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha