پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اعرافی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی گفت: ایجاد گفتمان جدید اسلامی را در فضای جهانی نیازمند بازخوانی، بازسازی و باز آفرینی مفاهیم و نظریه‌های جدیدی است که همه ابعاد زندگی بشری را در بر گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیر ضا اعرافی در پیامی به بیستمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی آورده است:  غایت قصوای همه فعالیت های آموزشی و پرورشی و پژوهشی حوزه های علمیه و جامعه المصطفی العالمیه از جمله جشنواره قرآنی، شناسایی و معرفی شیوه و سبک زندگی اسلامی است. هر چند که شعار جشنواره قرآنی امسال، فرهنگ و سبک زندگی قرآنی است، ولی این شعار می بایست به عنوان غایت در همه عرصه ها و برنامه ها در همه سالیان به حکم قرآنی مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

وی تاکید کرده است: المصطفائیان به ویژه گروه ها و رشته های مربوط به حوزه قرآن و علوم و معارف آن می بایست تمام همت خویش را مبذول این معنا کنند تا با عرضه پرسش ها و دغدغه های جوامع بشری به قرآن و استنطاق از آن، مفاهیم جدید و نظریه های نوینی را تولید و به جامعه جهانی عرضه دارند.

رئیس جامعه المصطفی بیان داشته است: بی گمان ایجاد گفتمان جدید اسلامی در فضای جهانی نیازمند بازخوانی، بازسازی و باز آفرینی مفاهیم و نظریه‌های جدیدی است که همه ابعاد زندگی بشری را در بر گیرد. اگر اینک جامعه و تاریخ در یک پیچ تاریخی حساس و سرنوشت ساز قرار گرفته- که گرفته- مسئولیت حوزه های علمیه و به ویژه جامعه المصطفی العالمیه به عنوان قطب بین المللی اسلام ناب محمدی(ص )  دو چندان و بسیار سنگین تر است؛ زیرا مرجعیت علمی و معرفت دینی المصطفی در سطح جهانی و تعامل و برخورد با گفتمان ها و فرهنگ و تمدن های رقیب، مقتضی این معناست که این استنطاق از قرآن و ارایه فتاوی و نظریات نوین و تازه و شاداب و جوان در این مرکز علمی انجام گیرد.

وی تصریح کرده است: آموزه های قرآنی به ما آموخته است که اگر پایان تاریخی برای فلسفه و شیوه و سبک زندگی انسانی است، این پایان تاریخ با هیمنه علمی و فرهنگی و تمدنی اسلام ناب محمدی (ص)  رقم خواهد خورد؛ چرا که در نهایت بشریت به این حقیقت می رسد که همه ایسم ها و مکاتب بشری و یا التقاطی ره به بیراهه و کژراهه می برد و تنها شیوه و سبک زندگی الهی – قرآنی است که می تواند راه هدایت و نجات بشریت از مشکلات و جنگ ها و خشونت ها و بی عدالتی ها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی اذن داشته است: با توجه به فلسفه قرآنی تاریخ، و وراثت صالحان بر زمین، جهانی سازی شریعت و منهاج قرآنی – اسلامی باید نه تنها به عنوان یک پروسه و فرآیند تاریخی بلکه به عنوان یک طرح و پروژه در دستور کار قرار گیرد و این امر شدنی نیست مگر با استنطاق و استفتا از قرآن. بنابراین، ضرورت دارد تا در تمامی برنامه ها و سیاست های المصطفی، به ویژه بخش های مربوط و مرتبط با قرآن، پرسش ها و فرضیه ها و مشکلات بر قرآن عرضه شود و نظریه های قرآنی اکتشاف و به مراکز علمی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در جهان عرضه شود.

به حمد و فضل الهی اینک المصطفی از این ظرفیت برخوردار است تا گام های بلندی را برای تحقق این غایت بردارد. انبوه دانش آموختگان و دانشجویان و طلاب المصطفی و بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری که در طول سه دهه به ویژه در دو دهه اخیر برداشته شده ، این امکان را به المصطفی داده تا بتواند در راستای شعار" فرهنگ و سبک زندگی قرآنی"، مفاهیم جدید را استکشاف و نظریه های نوین را استفتا کرده و به جهانیان عرضه دارد. بر همین اساس ضروری است تا موضوعات مهم و کلیدی به صورت خردتر و جزیی تر به عنوان مساله یا معضل یا مشکل طرح و به فرهیختگان عرضه شود تا آنان با تامل و تدبر در آموزه های وحیانی قرآنی به استکشاف و استفتا بپردازند. البته هماره گام های نخست سخت تر و دشوارتر و با امّا  و  اگرهای بسیاری همراه خود بود ولی با راه اندازی کرسی های آزاداندیشی علمی و عملی می توان بازخوردگیری کرد و توان نظریه ها و فرضیه ها را به آزمون گذاشت.

وی با اشاره به این جشنواره قرآنی بیان داشته : جشنواره فاخر و برازنده و بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی فرصتی بی نظیر برای آغاز حرکت های متین و قویم وقیّم علمی است که باید از آن  به عنوان  یک بستر برای بهره گیری از ظرفیت جهانی علمی منابع انسانی بهره  برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان یاد آور شده است: انتظار دارم این جشنواره قرآنی با پشتوانه دو دهه ، راهبردها و توصیه‌های سال‌های پیشین را نیز مد نظر قرار دهد و از توصیه ها و پیشنهادهای پیشین بهره گیرد تا بیش از پیش در کار عظیم خویش کامیاب باشد. امیدوارم همه بخش‌های سازمان مرکزی و واحدهای داخل و خارج کشور و همه گروه‌ها و استادان و طلاب و فضلای ارجمند نهایت همکاری را به عمل آورند تا این نهضت عظیم چونان سالیان پیش در امر توسعه و ترویج قرآن و معارف و مفاهیم آن موفق و کامیاب شود. در پایان از برگزارکنندگان و استادان و داوران و طراحان و حمایت‌گران و قرآن یاوران و همه مساهمت‌کنندگان در این اتفاق بزرگ قرآنی تشکر می‌کنم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha