جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دانشجو

حوزه/ «مسجد حسینی»، که شهید حجت الاسلام دانشجو درآنجا به فعالیت های مبارزاتی خود اقدام می کرد، مرکزیت داشت و پیوسته درهایش بر روی همگان به ویژه نسل جوان باز بود و جوانان پر شوری تربیت می کرد و تحویل جامعه می داد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» : سال 1312 بود که در کازرون کودکی متولد شد و عبدالرحیم نام گرفت و در محیطی مذهبی و ایمانی، دوران کودکی را گذراند، عبدالرحیم نوجوانی بیش نبود که به همراه پدر راهی مشهد شد.

  او کسوت روحانیت را برای خود انتخاب نمود تا سربازی باشد در رکاب حضرت ولی­عصر(عج). در مشهد کتاب جامع المقدمات را تهیه نمود و در بازگشت به دیار خویش در محضر علمای حوزه کازرون شروع به تحصیل علوم دینی نمود. پس از طی دوره مقدمات و سطوح حوزه عازم قم شد و از علمای بزرگ آن زمان از جمله آیت الله العظمی بروجردی(ره) تحصیلاتش را بهره برد و علی­رغم تمام مشکلات مادی و غیرمادی که برایش پیش آمد ادامه تحصیل داد. چه شب­ها را که با شکم گرسنه به روز می­رساند یا روزهایی که با مشکلات مادی به شب می­رسید اما از راهش برنگشت.

پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی به زادگاهش کازرون بازگشت و مسئولیت سنگین تبلیغ و ارشاد را در سنگر" مسجد حسینی" آغاز کرد.پذیرش این مسئولیت، همزمان با آغاز شکل گیری نهضت مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) درسال1342بود که نقش روشنگرانه شهید حجت‌الاسلام عبدالرحیم دانشجو، دراین دوره، برای همشهریانش محسوس و روشن است.

شهید دانشجو، با تشکیل اولین کتابخانه درمسجد، و کلاس های اصول عقاید برای جوانان، درحقیقت بنیاد حرکت نوین اسلامی مردم کازرون را پی ریخت و آنان را برای قیام علیه رژیم دژخیمان پهلوی آماده می کرد.

مسجد حسینی ، که شهید حجت الاسلام دانشجو درآنجا به فعالیت های مبارزاتی خود اقدام می کرد، مرکزیتی داشت و پیوسته درهایش بر روی همگان به ویژه نسل جوان باز بود و جوانان پر شوری می ساخت و تحویل جامعه می داد.

اظهار نظر مسئولان شهربانی آن زمان، ژرفایی تاثیرگذاری ونفوذ کلام شهید دانشجو را دررابطه با گسترش ابعاد انقلاب اسلامی مشخص می سازد.

وی پس از تبعید امام، از ترکیه به نجف، نمایندگی در امورحسبیه و رسیدگی به کارهای مذهبی مردم شهر کازرون، را از امام دریافت کرد.

*مکارم اخلاقی شهید

او همواره در راه رفاه بینوایان و مستمندان، تلاشی پیگیر و مداوم داشت، زیرا خود رنج فقر و محرومیت را کشیده بود.در این راه با همکاری دیگر برادران متعهد، نخستین صندوق خیریه  قائم(عج) را بنا نهاد که حدودچهارصد خانواده مستضعف  را پوشش می داد.

زمانی که انقلاب اسلامی ایران با شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) دیگر  بار به خروش آمد، شهید دانشجو با همکاری برخی از برادران روحانی دیگر، مراسم چهلم فرزند برومند امام راحل را با شکوه بی سابقه ای درمسجد جامع نو، برگزار کرد که باعث وحشت شدید عمال رژیم گردید، و دربیداری حرکت انقلابی مردم، فوق العاده موثر بود.

 شهید حجت الاسلام دانشجو پس از برپایی مراسم چهلم شهیدان تبریز، توانست کازرون را درصدر شهرهای انقلابی ایران قرار دهد و درهمین رابطه دستگیر و مدتی درزندان شهربانی با جمعی از یاران انقلابی اش زندانی شد ولی به خاطر جو حاکم برشهر و فشار افکار عمومی، آزاد گردید و دیگر بار نقش روشنگرانه خود را دنبال کرد و راهپیمایی‌های لازم را ترتیب داد.

وی دراکثر راهپیمایی های پیش از انقلاب، پیشگام مردم حرکت می کرد و نقش رهبری را ایفا می نمود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، دررسیدگی به امور مردم و قبول مسئولیت درکمیته موقت انقلاب اسلامی شهر، انجام وظیفه کرد و به عنوان یار وفادار برای امام خمینی(ره) و امام جمعه کازرون به ایفای نقش سازنده خود پرداخت.

*مسئولیت های انقلابی شهید حجت الاسلام دانشجو

پس از انحلال کمیته های انقلاب اسلامی درفارس، مسئولیت دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان کازرون را برعهده گرفت که پس از مدتی استعفا کرد و مسئولیت شورای رسیدگی به شکایات را که از سوی امام جمعه دائر شده بود، پذیرفت  و همچنین سرپرستی جمعیت فداییان اسلام و وفا داران شهید نواب صفوی، را پذیرفت.

سرانجام این روحانی مجاهد و انقلابی در مردادماه سال1360 با زبان روزه، شب عید فطر درحال بازگشت از نماز مغرب و عشاء ، منافقین او را به شهادت رساندند چرا که وی همواره با مقاصد شوم و شیطانی آنان درستیز بود.

یادش گرامی و راهش پر رهرو  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha