پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عباسی خراسانی

حوزه/ استاد حوزه با بیان این که محرم بهترین فرصت شناخت فرهنگ اسلامی و عاشورایی است گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال فرهنگ نام‌گذاری کردند؛ ایشان این راه را ترسیم کردند و ما باید آن‌را تبیین و اجرا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین  عباسی خراسانی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»،با تسلیت عاشورای حضرت اباعبدالله (ع) اظهارداشت: پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند: هرکس دوست دارد بهترین چهرة آسمانی و زمینی را بنگرد، به چهرة حسین -علیه السلام- نگاه کند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب، امسال را سال فرهنگ معرفی کرده‌اند؛ باید فرهنگ اسلامی را در جامعه پیاده‌کرد که بدرستی برترین فرهنگ‌ها است و بهترین فرهنگ نیز فرهنگ عاشورا ست، عاشورا معرف فرهنگ اسلام ناب است.

استاد حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: فرهنگ یعنی آداب و رسوم انسان‌هایی که با هم رفت و آمد و مراوده دارند و این آداب و رسوم تبدیل به فرهنگ می‌شود.

وی گفت: از ابن عباس نقل شده‌است که اخلاق پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- قرآن است و قرآن مجسم پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- است؛ قرآن، پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- و ائمه -علیهم السلام- معرف فرهنگ اسلامی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین  عباسی یادآورشد: بهترین تعریف از فرهنگ اسلامی را خداوند در قرآن آورده‌است؛ در سورة مبارکة آل عمران، آیة 200 خداوند بیان می کند که يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اصْبرُِواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى اهل ايمان، (در كار دين) صبور باشيد و يكديگر را به صبر و مقاومت سفارش كنيد و مهيّا و مراقب كار دشمن بوده و خداترس باشيد، باشد كه فيروز و رستگار گرديد.

وی گفت: این آیه شکل گرفتن شخصیت فردی و اجتماعی انسان را برای تبدیل به یک فرهنگ بیان می‌کند، زیرا از جهت فردی، انسان باید اهل صبر باشد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: انسان باید از نظر اجتماعی اهل مصابره باشد؛ یعنی نه تنها اهل صبر باشد بلکه دیگران را نیز دعوت به صبر کند. شخصیت فردی و جمعی انسان هم باید اهل مرابطه و انس باشد و همة سلایق را محترم شمارد.

وی گفت: فرهنگ اسلامی، فرهنگی است که تعلیم و تربیت و تزکیه را باهم دارد؛  زیربنای فرهنگ اسلام، ایمان و تقوا و علم و عمل صالح است؛ علم و عمل دو بال پرواز انسان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین  عباسی خاطرنشان کرد: قرآن دو پیامبر را به عنوان اسوه نام می‌برد؛ یکی حضرت ابراهیم -علیه السلام-  که قهرمان توحید است؛ خصلت رحمت، عطوفت و مهمان‌نوازی ابراهیم -علیه السلام- زبان‌زد خاص و عام بود.

وی افزود: دومین پیامبری که خداوند او را به عنوان اسوه معرفی کرده‌است، حضرت رسول اکرم -صلی الله علیه و آله و سلم- است؛ اساس دعوت پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- بر اساس اسلام و تسلیم محض بودن و عبودیت است؛ المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه؛ مسلمان کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند؛ چنین مسلمانی اهل غیبت و تهمت نیست؛  نفس مسلمان محترم است از این رو در اسلام تکفیر نیست چون تکفیر مقدمة خون‌ریزی است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اولین خصلت فرهنگ اسلامی و حسینی هجرت است؛ پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- اولین مهاجر اعظم بودند که با هجرت به مدینه جلو خیلی از توطئه‌ها را گرفتند؛ هجرت را وجود مقدس رسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم- آغاز نمودند و امام حسین -علیه السلام- آن را تداوم بخشیدند.

وی گفت: جملة شریف پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- که فرمودند: حسین منی و أنا من حسین شاید یک احتمالش همین باشد که تداوم رسالت و هجرت رسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم- به قیام و نهضت ابی عبدالله است و هجرت رسول معظم اسلام -صلی الله علیه و آله و سلم- آغاز هجرت عظمای ابی عبدالله حسین -علیه السلام- بود.

حجت الاسلام والمسلمین  عباسی خاطرنشان کرد: هجرت رسول الله از مکه به مدینه بود و هجرت امام حسین -علیه السلام- از مدینه به مکه و سپس عراق و پس از آن صدور به همة جهان؛ در فرهنگ اسلامی، هجرت مرز ندارد؛ چون از عقیده آغاز می‌شود و به عقیده ختم می‌شود و بهترین فرهنگ، فرهنگی است که نگهبان و نگهدار حقیقی باشد؛ برای همین جهات تأمین کنندة هجرت است.

وی با ذکر این مطلب که محرم بهترین فرصت شناخت فرهنگ اسلامی و عاشورایی است، یادآورشد:  مقام معظم رهبری –حفظه الله- امسال را سال فرهنگ نام‌گذاری کردند؛ ایشان این راه را ترسیم کردند و ما باید آن‌را تبیین و اجرا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha