سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
استادی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه ریشه بسیاری از معضلات کشور را به دلیل بی توجهی به مبانی دینی عنوان کرد و گفت: تمام نهادهای اجرایی و مسئولان برای ترویج و حفظ معنویت در جامعه اهتمام داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت ‌الله رضا استادی شامگاه یکشنبه در مراسم عزاداری حسینیه شهدای قم، مهم ترین دلیل مشکلات کشور را بی توجهی افراد جامعه نسبت به دین عنوان کرد و اظهار داشت: غیر از مسائل سیاسی و مشکلاتی که با بیگانگان وجود دارد باید بدانیم بیشتر مشکلات از خود ما است، چرا که اگر همه افراد به دین بی توجهی نکنند و نسبت به حلال و حرام و حق الناس توجه داشته باشند شرایط کشور بسیار بهتر می شود.

وی تاکید کرد: ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی، فرهنگی، طلاق ها و فسادها به دلیل بی توجهی به مبانی دینی و قصورات خودی است.   

*مردم عبد دنیا نشوند

عضو جامعه مدرسین با تاکید بر لزوم توجه به دین در زندگی های شخصی و اجتماعی، ابراز داشت: مردم دوران امام حسین(ع) دنیا را بر دین ترجیح داده و عبد دنیا شده بودند و فقط دین را در زبان به کار می بردند.     

آیت الله استادی با بیان این که تا زمانی که دین برای افراد ضرر نداشته باشد پیرو آن هستند و همه از ضرورت دینداری سخن می گویند، گفت: در زمان امتحان بین دین و دنیا، تعداد دین داران کاهش می یابد.

*افراد متدین، دین را به دنیا نمی فروشند 

وی با تاکید بر این که افراد متدین در زمان دوراهی دین و دنیا، دین را انتخاب می کنند، ابراز داشت: برخی افراد در زمانی که دین موجب ضرر مادی آن ها می شود، دنیا را انتخاب می کنند. 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به روایتی از رسول خدا مبنی بر اینکه دورانی خواهد رسید که افراد نسبت به سلامت دنیای خود اهتمام دارند و به ضرر دین شان توجه ندارند، گفت: برخی افراد هنگامی که ضرر دینی می کنند ناراحتی ندارند، اما در صورتی که دچار ضرر مالی شوند، بسیار متاثر و ناراحت می شوند.

آیت الله استادی افزود: البته عاشقان و دلدادگان حسینی دین را به دنیا نخواهند فروخت.

وی در ادامه برگزاری مجالس حسینی را موجب کاهش گناه و فساد در جامعه عنوان کرد و گفت: همچنین این مجالس در احیا و حفظ دین تاثیرگذار هستند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که عاشورا موجب بقای دین شد، ابراز داشت: شهادت امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و یاران باوفای ایشان در راه دین خدا نشان از عظمت و شرافت دین دارد.

*اهل بیت(ع) دغدغه دین داشتند

آیت الله استادی با اشاره به جمله حضرت عباس(ع) مبنی بر این که برای دفاع و حمایت از دین می خواهم کشته شوم، تصریح کرد: اهل بیت(ع) نسبت به دین همواره توجه داشتند؛ حضرت علی(ع) هنگامی که خبر شهادت خود را از رسول خدا می شنوند دغدغه این را داشتند که در آن زمان دین دار از دنیا می روند یا خیر.

وی مفهوم دین در قرآن را به معنای دین حق و باطل دانست و گفت: البته گاهی این مفهوم به صورت جدا نیز تصریح شده است؛ امام راحل(ره) تعبیر اسلام ناب و اسلام آمریکایی را بر اساس قرآن تبیین کرد.

عضو جامعه مدرسین در ادامه با تاکید بر اینکه نهضت امام حسین(ع) فقط شامل شهادت، شفاعت و اجابت حاجات نمی شود، اظهار داشت: اگرچه این مسائل در شناخت ابعاد عاشورا تاثیرگذار است؛ اما برای شناخت بیشتر به جنبه های عظیم عاشورا باید به روایات اهل بیت(ع) مراجعه کنیم.

*نهادهای اجرایی وظایف خود را در زمینه ترویج معنویت ایفا کنند

آیت الله استادی در بخش پایانی سخنان خود بر ایفای وظیفه تمام نهادهای اجرایی و مسئولان برای ترویج و حفظ معنویت در جوانان تاکید کرد و ابراز داشت: البته جوانان نباید منتظر نقش آفرینی دستگاه های اجرایی در زمینه ترویج معنویت بمانند، بلکه خود آن ها نقش تعیین کننده ای در زمینه سازی معنویت در جامعه دارند.

*تاکید بر روحیه خودباوری

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب همواره بر خودباوری جوانان تاکید دارند، گفت: پیشرفت ها و پیروزی های امروز و دوران دفاع مقدس مرهون روحیه خودباوری ملت ایران است.

عضو جامعه مدرسین با تاکید بر این که جوانان متدین امیدهای کشور هستند، ابراز داشت: جوانان از اراده برخوردار هستند و در صورتی که در دامن گناه نیز می باشند می توانند با قدرت اراده، تصمیم بر پاک سازی نفس خود از گناه و فساد بگیرند.

*دین هیچ موضوعی را به مردم اجبار نکرده است

آیت الله استادی با بیان این که دین معیارهای خوب و بد را برای مردم تبیین کرده است و آن ها خود تصمیم گیرنده در زمینه انتخاب مسیرها هستند، گفت: امروز شاهد رشد تکنولوژِی هستیم که دارای فواید و مضراتی می باشد، اما جوانان از نکات مثبت آن ها بهره برداری کرده و از مضرات آن دوری کنند. 

وی خاطرنشان کرد: جوانانی که از توانایی و اراده برای عدم استفاده صحیح از ابزارهای جدید و نوین برخوردار نیستند از استفاده این ابزار خودداری کنند.   

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha