شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تعویض پرچم حرم حضرت معصومه(س) به پرچم عزای حسینی(ع)

حوزه/ متاسفانه یکی از آفت هایی که گریبان گیر برخی از مداحان شده، نداشتن اشعار در خور شأن خاندان اهل بیت(ع) است، مطالبی که به جای معرفت افزایی، شور افزایی می کند.

 حاج رسول میرباقری از مداحان باسابقه استان اصفهان که هرساله در محفل هیئت رزمندگان اسلام به مرثیه سرایی می پردازد،  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان اظهار کرد: اختلاف و بدعت‌ شمشیری دردست دشمنان علیه پیکره اسلام ناب محمدی است.

وی بیان کرد: مداحی بزرگترین توفیق زندگی من است که در طول حداقل سه دهه گذشته توانسته ام در محضر اهل بیت(ع) عرض ارادت کنم و از برکات این خاندان کرم بهره مند شوم.

این ذاکر اهل بیت(ع) با بیان اینکه همواره در روضه ها و مجالس عزاداری بزرگترین دعای من پس از دعا برای فرج امام زمان(عج) دادن توفیق دوباره از سوی خداوند و اهل بیت(ع) برای عرض ارادت در کسوت مداحی در مجالس عزایشان است، عنوان کرد: مداحی اهل بیت(ع) توفیق کمی نیست، عملی است که براساس شواهد تاریخی و روایی موجب خشنودی امام معصوم(ع) می شود.

وی در توصیه ای به علاقه مندان برای ورود به عرصه مداحی، خاطرنشان کرد: نخستین توصیه من این است که از سن نوجوانی به این کار روی آورند و تحت آموزش های تخصصی اساتید برجسته در رشته های مختلف قرار گیرند و از آموزش بدون محتوای دینی و صرفا آواز خوانی بپرهیزند.

میرباقری تصریح کرد:یکی از آفت های مجالس عزاداری ها و یا به نوعی مداحی ها، جایگزینی شور به جای شعور است. یکی از اهداف ما برای شرکت در مجالس  و خیمه های حسینی کسب معرفت و شعور و بصیرت دینی است.

وی اضافه کرد: از گذشته تا به امروز مراجع عظام و بزرگان دینی سفارش بیشتری می شده است و ما را بر دوری از خرافات و بدعت‌ها برحذر داشته اند.

این ذاکر اهل بیت(ع)،  شعر را مهمترین رکن مداحی دانست و تاکید کرد: مداحی  بدون شعروزین و مناسب و منطبق بر سیره اهل بیت(ع)، یعنی شور بدون شعور، مواردی که امروزه مداحان را شاخص می کند بحث اشعار و سبک های جدید است.

میرباقری ابراز کرد: مداحان باید درانتخاب اشعار و آنچه در مجلس عزاداری مطرح می کنند دقت زیادی کنند، متاسفانه یکی از آفت هایی که گریبان گیر برخی از مداحان شده است، نداشتن اشعار در خور شأن خاندان اهل بیت(ع) است،مطالبی که به جای معرفت افزایی، شور افزایی می کند.

وی در پایان، ارتباط مستمر و صمیمی میان شاعران جوان شعر آئینی و مداحان کشور را یکی از راهکارهای مناسب برای رفع مشکل شعرهای بدون محتوا و دور از واقعیت دانست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha