پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام رئیسی

دادستان کل کشور، عاشورا را رمز بقای دین دانسته و گفت: عزاداری سیدالشهدا(ع) به یک دهه محدود نیست، بلکه تابلویی است که بیانگر فرا زمانی و فرامکانی بودن فرهنگ عاشورا یعنی مبارزه با ظلم وستم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، در مجلس شام غریبان امام حسین(ع) که به همت محفل رزمندگان اسلام اصفهان در مسجد امام خمینی(ره) برگزار شده بود، بیان کرد: حقیقت واقعه عاشورا در یک جمله خلاصه شده است«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا».

وی تصریح کرد: عاشورا محدود به یک مکان جغرافیایی و یا زمان خاصی چون 61 هجری قمری نیست، عاشورا فرهنگی است که حاوی پیام ها و درس های بزرگی برای شیعیان و همه آزادی خواهان عالم است.

دادستان کل کشور افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، عاشورا فرهنگ مبارزه با ظالم، مستبد و مستکبر است. عاشورا یعنی احقاق از حق الهی و ابطال کردن همه غیر از خدایی است.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که عاشورا رمز یک اصلاح گری واقعی و بنیادی در زندگی است، ابراز داشت: عاشورا رمز بقای دین و گسترش معروفات و نهی از منکرات است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر این که هر انسان عاقلی پیام «هیهات مناالذله» را می فهمد و درک می کند، افزود: عاشورا یک جریان ضد استکباری علیه همه ظالمین بوده و خواهد بود.

دادستان کل کشور اضافه کرد: برهمین اساس از گذشته تاکنون اغلب ظالمان، مستکبرین و مستبدین عالم سعی در تخریب بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) و حذف عاشورا از تاریخ جهان و مکتب شیعه را داشته اند.

وی یادآور شد: دقیقا بر همین منوال هم ائمه معصومین(ع) و بزرگان دینی و عالمان وظیفه حفظ و حراست از فرهنگ عاشورا و نشر پیام‌های آن را داشته اند، حتی پیامبران از آدم تا خاتم به گونه‌ای پیام آور واقعه عاشورا و مصیبت سیدالشهدا(ع) بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که ظالمین، مستبدین و خودخواهان زمان اباعبدالله الحسین(ع) تمام تلاش خود را بکار بستند تا عاشورا را محدود و محصور کنند و هیچ اسم و آثاری از شهدای کربلا نماند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که یکی از مهمترین رسالت‌های امام سجاد(ع) این بود که قلوب شیعیان را به عاشورا پیوند زند تا این فرهنگ و جریان در مکتب شیعه و حتی جهان ماندگار شود، بیان داشت: در روز عاشورا تلاش زیادی شد تا عاشورا در کربلا دفن شود و پیام آن منتقل نشود، ولی با خواست و اراده خداوند، عاشورا سر آغاز مبارزه با ظالم و مستکبر شد.

وی در ادامه گریزی به مصیبت های وارده بر خاندان اهل بیت(ع) زد و عنوان کرد: شام غریبان به اذعان اغلب بزرگان دینی، اوج مصیبت ها و مظلومیت اهل بیت رسول الله(ص) است.

دادستان کل کشور ادامه داد: طبق آیات شریفه قرآن کریم، یکی از مشخصه‌هایی که باعث رشد و تعالی انسان و سلوک فرد به سمت خداوند متعال می‌شود، آزموده شدن با بلاءها و فتنه‌های متعدد است. آزمایش انسان با بلا، فتنه‌ها و مصیبت‌ها باعث رسیدن به مقام توکل، تسلیم و در نهایت رضایت الهی می‌شود و در این حالت، انسان از نفس اماره و نفس لوامه عبور کرده و به نفس مطمئنه  و مرضیه می رسد، سید الشهدا این چنین شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یادآور شد: ما در تابلوی زیبای کربلا انواع مصیبت‌ها و آزمایش‌ها را شاهدیم و نیز انواع مظاهرعالی انسانیت، همچون استقامت، توکل، صبر، وفای به عهد، ولایتمداری، ایثار و گذشت را هم شاهد هستیم.

عضو خبرگان رهبری در پایان تصریح کرد: عاشورا به یک زمان و یک دهه محدود نیست، بلکه تابلویی است که بیانگر فرا زمانی و فرامکانی بودن فرهنگ عاشورا یعنی مبارزه با ظلم است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha