پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تقوی

برخی افراد آزاد اندیشی را تا مرز بی بند و باری در حوزه اندیشه و تفکر و نقد پیش می برند و ساختار شکنی می‌کنند / رسانه های دینی به ویژه خبرگزاری حوزه باید با توجه به رسالت حوزه های علمیه فرهنگ ساز باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی در بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، درگفت و گو با خبرنگار «حوزه» با اشاره به رسالت رسانه های حوزوی و آزادی مسئولانه مطبوعات، اظهارداشت: شعارآزادی بایستی با معیارهای تعریف شده درچارچوب قانون مطابقت داشته باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: ما آزادی مطلق با ظاهر شعاری نداریم، اما آزادی که در قالب قوانین کشوری و ارزش های مقبول جامعه عملیاتی شود را تائید می نمائیم. البته اگر غیر از این باشد، غیر مسئولانه تلقی خواهد شد.

*ماموریت رسانه حوزه

وی با اشاره به نگاه ارزشی به رسانه های دینی، ادامه داد: با توجه به جایگاه و نگاهی که مردم به حوزه دارند، رسانه حوزه می بایست علاوه بر آگاهی بخشی به مردم، آنان را آموزش داده و همراه با راهنمایی و هدایت مسئولانه، بصیرت آنها را نیز تقویت نماید.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با تاکید بر نقش رسانه ها در زندگی روزمره مردم، یادآورشد: امروز مردم با رسانه زندگی می کنند؛ یعنی رسانه جزء سبد خانوار به حساب می آید و کمتر کسی ازآن جداست، لذا رسانه های دینی دراین بین باید تلاش داشته باشند جایگاه فرهنگ ساز خود را همواره حفظ و تحکیم بخشند.

*دیپلماسی رسانه ای

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان این که رسانه گاهی از سازمان های دیپلماسی یک کشور هم در امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اثرگذارتر است، گفت: رسانه حوزه با توجه به رسالت حوزه های علمیه می تواند در عرصه های مختلف بسیار کارآمد و اثرگذار باشد و ماموریت های حوزه، باید در تلاش های رسانه ای خبرگزاری حوزه دیده شود.

*انتقاد از کم توجهی به کرسی های آزاداندیشی

وی در ادامه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی در مراکزعلمی کشور، ابراز داشت: آنچه معظم له در مورد برپایی کرسی های آزاد اندیشی فرمودند، کاملا تحقق نیافته، چون با برگزاری چند جلسه در یک دانشگاه، آزاد اندیشی تحقق نخواهد یافت.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی تصریح کرد: باید فرهنگ آزاد اندیشی در مجامع علمی کشور نهادینه شود تا یک اندیشمند به راحتی بتواند در چارچوب معیارها و ضوابط تعریف شده، به بیان دیدگاه ها و نظریه های خود بپردازد.

*بی بندوباری در حوزه اندیشه و فکر به بهانه آزاداندیشی!

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با انتقاد از برخی تندروی ها در زمینه آزاد اندیشی، گفت: گاهی برخی افراد آزاد اندیشی را تا مرز بی بند و باری درحوزه اندیشه و تفکر و نقد پیش می برند، یعنی همه معیارها و ارزش ها زیر سئوال می رود، این امر به هیچ وجه درست نیست.

وی یادآور شد: گاهی اوقات در نقد به معنای عام، مباحثی مطرح است که طرح آن ها فضای خاصی را می طلبد و آن بحث را نمی توان در جامعه گشود؛ براین اساس باید نسبت به این مسائل دقت نظر بیشتری شود.

*ساختارشکنی ممنوع

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در پایان تصریح کرد: آزاد اندیشی به این معنا نیست که بخواهند براندازی نظام را دنبال کنند، چرا که هیچ نظامی درهیچ جای دنیا اجازه نمی دهد به بهانه آزاداندیشی، ساختار شکنی شود، لذا باید با حفظ معیارها و خطوط قرمز فضای ابرازعقیده ایجاد شود.

 34/313

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha