جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امر به معروف

حوزه/ پژوهشگر حوزوی با تأکید بر این‌که در امر به معروف و نهی از منکر باید آبروی افراد را حفظ کرد، گفت: فرد باید مراعات کند که در تذکر نسبت به منکری آبروی افراد ریخته نشود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام شریفیان، کارشناس احکام شب، گذشته درمسجد مقدس جمکران به بیان احکام امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: این واجب دینی به قدری اهمیت دارد که در قرآن نیز بیان شده است.

وی ادامه داد: با نگاه به فرهنگ دین متوجه می‌شویم که در قرآن و روایات نسبت به این فریضه الهی تأکید شده است؛‌ باید با احکام امر به معروف و نهی از منکر همانند سایر عبادات آشنا شده و عمل کنیم.

سخنران مسجد مقدس جمکران، امر به معروف و نهی از منکر را واجب کفایی دانست و اظهار داشت: در صورتی که با ارشاد و نهی گروهی منکری از بین نرود همه وظیفه دارند که نسبت به آن منکر نهی کنند.

وی افزود: هیچ فردی حق ندارد به بهانه این‌که دیگران امر به معروف و نهی از منکر کرده‌اند از این دو واجب الهی شانه خالی کند؛ البته در مرحله نخست، فرد باید نسبت به امر و نهی اسلام شناخت داشته باشد تا بتواند کار خود را صحیح انجام دهد.

حجت‌الاسلام شریفیان با بیان این‌که امر به معروف و نهی از منکر دارای مراحلی است، انزجار قلبی را نخستین مرحله انجام این دو فریضه الهی دانست و خاطرنشان کرد: حداقل کار در برابر منکر این است که فرد ناراحتی خود را بیان کند؛ اگر این مرحله مثمر ثمر باشد لازم نیست فرد مراحل دیگر را انجام دهد.

وی تصریح کرد: مرحله بعد تذکر زبانی است که فرد در صورت اثر نکردن، مرحله انزجار قلبی باید انجام دهد، البته در مرحله زبانی باید براساس شخصیت افراد عمل کرد که آیا با زبانی آرام و یا تند باشد، ولی مراحل بعد از تذکر زبانی، از دست افراد معمولی خارج شده و باید در این زمینه قانون عمل کند.

سخنران این مراسم با تأکید بر این‌که در امر به معروف و نهی از منکر، باید آبروی افراد را حفظ کرد، خاطرنشان کرد: فرد باید مراعات کند که در تذکر نسبت به منکری آبروی افراد ریخته نشود.

وی یادآور شد: البته هر فردی نسبت به دیگران درباره امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارد، به گونه‌ای نیست که فرد تنها در جامعه باید این دو فریضه الهی را انجام دهد، بلکه باید در خانواده و فامیل نیز امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد.

حجت‌الاسلام شریفیان با اشاره به این‌که فرد نباید در مجلس گناه شرکت کند، خاطرنشان کرد: اگر در مجلسی گناه صورت می‌گیرد باید فرد نهی از منکر را انجام دهد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha