پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ بالندگی و تأثیر پذیری حوزه امروز متأثر از اندیشه پویای علامه طباطبایی است گفت: علامه طباطبایی نعمتی در حوزه است که باید قدر آن را دانست و شکر کرد.

به گزارش خبر گزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی  امروز(24آبان) در دیدار اندیشمندان  اندونزی شرکت کننده  در همایش بین المللی« اندیشه های  علامه طباطبائی در المیزان» که در موسسه امام خمینی(ره)  قم برگزار شد: به ابعاد شخصیتی علامه اشاره کرد،  و گفت: ایشان  توانست رابطه ارگانیک بین مفاهیم دینی و قرآنی را در آثارش نمود بدهد.

 عضو خبرگان رهبری افزود: علامه طباطبایی با آثاری محکم و قویی چون المیزان که از خود بجای گذاشت، توانست تاثیر به سزایی در میان اندیشمندان اسلامی داشته باشد و همه را شیفته خود کند.

آیت الله مصباح اظهارداشت: درشخصیت علمی و اخلاقی علامه طباطبایی همین اندازه بس که اگر وجود علمی ایشان نبود، متفکرانی مانند شهید مطهری و آیت الله جودای آملی تربیت و با افکار علامه آشنا نمی شدند  و کتابهای چون تفسیر المیزان و  اصول رئالیسم نوشته نمی شد در نتیجه حوزه تنها بر اساس سبک سنتی نمی‌توانست تأثیر چندانی درجامعه اسلامی داشته باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه رشد، بالندگی و تأثیر پذیری حوزه امروز متأثر از اندیشه پویای علامه طباطبایی است گفت: علامه طباطبایی نعمتی در حوزه  است که باید قدر آن را دانست و شکر کرد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به کلام شهید مطهری که گفته بود« کتاب المیزان برگرفته از الهامات الهی است و همه آن برگرفته از تلاش فکری علامه طباطبایی نبود» اشاره کرد و هدف از تدوین آن  را ،پاسخ گویی به شبهات اندیشمندان و نویسندگان  معاصر دانست و  افزود: آثار علامه طباطبای موجب برکات زیادی در جامعه اسلامی شده است.

ایشان  درادامه بیان داشت: کشور اندونزی، بزرگترین کشور اسلامی از لحاظ جمعیتی است و دارای مردمی پاک سرشت است و عقائد آنان برگرفته از جمهوری ایران اسلامی است.

آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: اندونزی، اولین کشوری است که ابتدا اقدام به ترجمه کتاب المیزان کرد بطوری که مردم، اندیشمندان و دانشجویان این کشور، شیفته آثار علمی و اخلاقی علامه گرانسنگ مرحوم آیت‌الله طباطبایی شدند و همین امر باعث شد تا مردم این کشور ارتباط فرهنگی خاصی با عالمان دینی و اسلامی ایران داشته باشند.

 عضو خبرگان رهبری با بیان این که مردم اندونزی، تشنه فرهنگ انقلاب اسلامی و  عالمان ایران هستند، اظهار داشت: مردم دارای اوصافی مانند احیا شب عید فطر می باشند که در کشور های دیگر دیده نشد.

 رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره)ع ارتباط فرهنگی دو کشور دوست و اسلامی ایران و اندونزی را  ضروری دانست و افزود:  اگر عوامل خارجی که مخرب این گونه روابط هستند، اجازه بدهند قطعا این دو کشور به عنوان دو قطب اسلامی در جهان تاثیر گذار خواهند بود.

آیت الله مصباح یزدی در پایان  باتاکید بر تشکیل فرهنگ اسلامی واحد در دنیای اسلام، کار شکنی های شیطان خارجی را، عامل اصلی تشکیل نشدن فرهنگ اسلامی واحد در جامعه اسلامی به خصوص  میان دو کشور ایران و اندونزی عنوان کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha