جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 339593
۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
انتظار موعود

چهل و یکمین شماره از فصلنامه علمی - ترویجی «انتظار موعود» از سوی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه، این شماره از هفت مقاله تشکیل یافته و در زمینه معارف مهدوی به منظور ارتقای علمی و ایجاد فضای نقد و بررسی بین محققان و اندیشمندان حوزه مهدویت به نشر مقالات علمی – پژوهشی می پردازد.

«امامت اهل بیت علیهم السلام در آینه حدیث ثقلین» مقاله ای است که از سوی حجت الاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی نگاشته شده است.

در چکیده این مقاله آمده است: «حدیث ثقلین» از احادیث بسیار مهم نبوی است که بیش از سی نفر از صحابه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم، شمار بسیاری از تابعین و عالمان اسلامی در قرن های مختلف آن را روایت کرده اند.

اهتمام پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به این حدیث تا حدّی است که در مکان ها، زمان ها و مناسبت های مختلف آن را بیان کرده و با تاکید بسیار آن را یادآور شده است.

ایشان قرآن و عترت خویش را به عنوان دو میراث گرانبها در میان امت اسلامی باقی می گذارد. آن دو، تا قیامت هرگز از هم جدا نخواهند شد و هدایت مسلمانان در گرو تمسک به آن دو می باشد..... .

مفاد روشن حدیث، عصمت و افضلیت عترت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است؛ لذا جز بر اهل بیت عصمت و طهارت، قابل انطباق نخواهد بودو از طرفی عصمت و افضلیت از شرائط اساسی امامت است. لذا حدیث ثقلین بر امامت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دلالت می کند. مضافاً این که وجوب تمسک به آنان که مدلول دیگر حدیث است، دلیل دیگری بر امامت آنان می باشد.

از سوی دیگر، جدایی ناپذیری عترت از قرآن کریم و بالعکس، گویای آن است که زمین و زمان، هرگز از امامت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام خالی نخواهد بود. بدین جهت، این حدیث شریف از دلائل روشن بر وجود امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد.

دیگر عناوین فصلنامه شامل: «گونه شناسی وجود حجت حیّ با تاکید بر دو واژه منذر و هاد، به قلم: آقای مجتبی کلباسی»، «بررسی سیر تحول غیبت پژوهی امامیه از نوبختی تا شیخ طوسی، نوشته: آقایان نعمت الله صفری فروشانی و مجید احمدی کچایی»، «بررسی تحلیلی جایگاه آموزه مهدویت در اندیشه نبوی، نوشته: امیر محسن عرفان»، «بررسی ادعای ولادت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، در آخرالزمان در روایت أم هانی(با تاکید بر نقد ادعای بهائیت)، به قلم: محمد علی فلاح علی آباد و عزالدین رضانژاد»، «ویژگی های زمامدار اسلامی در عصر غیبت از منظر قرآن و روایات، نویسنده: غفار شاهدی» و «محورهای امید در ادیان ابراهیمی، نویسندگان: محسن شریعتی و مهراب صادق نیا» می باشد.

ضمناً خلاصه ای از مقالات به زبان های عربی و انگلیسی در نشریه ارائه گردیده است.

چهل و یکمین شماره از فصلنامه «انتظار موعود» از سوی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، با قیمت 3500 تومان منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه می توانند به نشانی: قم، خیابان شهدا(صفائیه)، کوچه آمار، مرکز تخصصی مهدویت، دفتر فصلنامه انتظار موعود مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 37841661-025 تماس گرفته و یا به وب سایت فصلنامه به نشانی: www.entizar.ir مراجعه نمایند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha