جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حقی کتاب سال

حوزه / دبیر همایش کتاب سال حوزه از راه‌یابی 230 اثر از 850اثر این همایش به مرحله دوم خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی حقی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به تعریف معاونت پژوهش حوزه های علمیه از کتاب اشاره کرد و گفت: در این تعریف آمده است که کتاب عبارت است از نوشته منسجم مجلد که دارای حداقل 49 صفحه بوده و به صورت مستقل منتشر شده باشد.

وی ادامه داد: در تعریف کاربردی که از کتاب شده، آمده است، کتاب وسیله ای ارتباطی است که قرن ها مسئولیت انتقال اطلاعات را در جوامع بشری بر عهده داشته است هر چند امروزه کم رنگ تر شده است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه به نقش کتاب در رشد جامعه اشاره و اظهار داشت: از 8 قرن پیش تا این اواخر کتاب به عنوان مؤثرترین وسیله برای انتقال تجارب بشری و اطلاعات شناخته می شده و افکار و اندیشه های دانشمندان به وسیله آن منتقل می شد؛ اما با ورود وسائل رقیب از 50 سال قبل، این نقش روز به روز کمرنگ تر شده و ما نیز باید نگاه جدیدی به این مسائل داشته و نقشی برای این رسانه ها قائل شویم.

این کارشناس حوزوی تأکید کرد: از نقش کتاب نمی توان غافل شد؛ اما امروز گاهی یک فیلم نیم ساعته اطلاعات مفید و خوبی را به مخاطب منتقل می کند و همین نقش را می توان برای رسانه های شنیداری نیز قائل شد؛ درحالیکه یک کتاب قطور نمی تواند چنین نقشی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حقی ابراز داشت: امروز اگر از رسانه ها غافل شویم و فقط به پای کتاب بنشینیم، فرصت های طلایی بسیاری را از دست داده که خسارت های فراوانی برای ما دارد.

وی یادآور شد: ما امروزه با واقعیت هایی روبرو هستیم که باید از آن استفاده مفید کنیم؛ چراکه پافشاری بر روی حرف های گذشته، نتیجه ای برای ما در بر نخواهد داشت.

دبیر همایش کتاب سال حوزه خاطرنشان ساخت: به نظر می رسد این سخن که کتابخوانی شاخص رشد و عدم مطالعه کتاب، شاخص افت جامعه است، نادرست بوده و باید در آن تجدیدنظر کرد.

این کارشناس حوزوی تصریح کرد: امروز پایگاه های استنادی بسیاری در دنیا وجود دارد که دانشمندان، نخبگان و پژوهشگران از آن استفاده کرده که جایگزین کتاب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حقی به انتشار نشریه های الکترونیک اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از نشریات و مجلات در حال تغییر ساختاری به سمت نشریه های الکترونیک هستند که نشان دهنده ورود قوی رسانه در جامعه می باشد.

وی بیان داشت: بسیاری از اطلاعات از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در حال تبادل است که برخی از آنان جایگزین بسیار مناسبی برای کتاب بوده و مردم از آن استفاده می کنند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه اظهار داشت: امروز مطالب بسیار مفیدی در صفحات اجتماعی وجود دارد که بازدید میلیونی دارد؛ در حالی که بسیاری از کتاب های ما با تیراژ بسیار پایینی که دارد، نمی تواند چنین اثرگذاری داشته باشد.

این کارشناس حوزوی در بخش دیگر از سخنان خود به همایش کتاب سال حوزه اشاره کرد و گفت: این همایش همانند گذشته در حال بررسی آثار رسیده است که 850 اثر به دبیرخانه ارسال شده و با ارزیابی هایی که صورت پذیرفت، 230 اثر به مرحله دوم ورود پیدا کرده و تا یک ماه آینده نتایج مشخص خواهد شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha