پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسینی بوشهری

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که یکی از آفت هایی که نسل جوان ما را تهدید می کند، فضاهای جدیدی است که دشمنان ایجاد کرده اند، گفت: عوامل بیرونی و برنامه های دشمن درحال از بین بردن امنیت اخلاقی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمی قم ضمن تسلیت شهادت امام زین العابدین(ع)، اظهار داشت: در روایتی از امام سجاد(ع) آمده است: « عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: الْوَرَعُ‌ فِي‌ الْخَلْوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِي الْقِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ/ مؤمن پنج نشانه دارد؛ حالت کناره‌گیری از گناه دارد، آن هم در موقعی که غیر از خدا حاضر و ناظری نیست، وقتی مؤمن تنگ دست است، به مقدار توانش در راه خدا انفاق می‌کند و صدقه می‌دهد، آنگاه که مصیبتی متوجّه مؤمن می‌شود، صبر می‌کند، تحمّل می‌کند، آنگاه که نیروی خشمش برانگیخته می‌شود و عصبانی می‌شود، خودش را کنترل می‌کند و راستگویی هنگام ترس از نشانه مومن است.

وی ابراز داشت: این علامات مربوط به تمام مومنین است؛ اما طلاب باید با ضریب بالاتر این حالات را داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: مسلم است که انسان باید در اجتماع هم ورع داشته باشد؛ ولی آنچه که منظور از این روایت است، خلوتی است که انسان را فریب داده و ممکن است گناهی از او سر بزند.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: توفیق در تحصیل و آینده، با مراقبت حاصل می شود که باید به آن توجه ویژه داشت.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد:از دیگر ویژگی هایی که حضرت در این روایت فرمودند، صدقه در زمان تنگدستی است که اگر در صورت نداری، انفاق کنیم، به این ویژگی دست پیدا خواهیم کرد.

آیت الله حسینی بوشهری به صبر بر مصیبت اشاره کرد و گفت: طلاب باید آستانه تحمل را بالا ببرند؛ چراکه در عالم طلبگی مشکلاتی به وجود می آید با صبر می توان بر آن غلبه کرد.

وی تصریح کرد: راستگویی در زمان ترس از دیگر ویژگی هایی است که حضرت در این روایت فرموده اند که درسی که از آن می توان گرفت این است که نباید منافع مادی را بر خواسته های خدای متعال مقدم داشت.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به حلم و برداری، بیان داشت: واژه علم و حلم در روایات بسیار بیان شده و در کنار هم آمده است و اگر در کنار هم نباشند، هرکدام از آنها ناقص خواهند بود.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که عالِم بدون حلم برای جامعه مشکل آفرین خواهد بود تأکید کرد: طلاب باید تمرین اخلاق و مدارا داشته باشند تا در جامعه بتوانند رفتاری مناسب از خود بروز دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که یکی از آفت هایی که همه نسل جوان ما را تهدید می کند، فضاهای جدیدی است که دشمنان ایجاد کرده اند، ابراز داشت: بنده معتقدم اگر هر روز هم برای طلاب درس اخلاق گفته شود، باز هم کم است؛ چراکه عوامل بیرونی و برنامه های دشمن درحال از بین بردن امنیت اخلاقی است.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر تلاش و کوشش در تحصیل علم، خاطرنشان ساخت: طلاب باید قدر امکانات موجود را دانسته و از فرصت ها استفاده کنند.

وی اذعان داشت: وظیفه ما مهیاکردن شرایط برای تحصیل شماست؛ اما در طرف دیگر شما نیز باید از آن استفاده کرده و قدر بدانید.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: زمانی که ما برای تحصیل به قم آمدیم، وضع صبحانه و نهار ما مشخص نبود و سختی های فراوانی برای یافتن مکان کشیدیم؛ اما امروز همه چیز برای شما مهیاست.

عضو خبرگان رهبری در پایان با بیان این مطلب که امام زمان(عج) مراقب شماست، اظهار داشت: شما عزیزان باید به عبادات توجه کرده و نماز را با توجه اقامه نمایید.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha