جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شاه‌آبادی نصرالله

متاسفانه امروز قبح بسیاری از مسائل از بین رفته است؛ در گذشته پیراهن زن را به کسی نشان نمی دادند در حالی که امروز لباس زیر را در ویترین ها نمایش می‌دهند، سکوت و بی تفاوتی نسبت به ارزش های دینی، عذاب خداوند را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله نصرالله شاه آبادی،  شب گذشته در نشست مجمع طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه قم که در حسینه آیت الله العظمی مرعشی نجفی برگزارشد با اشاره به بررسی ابعاد وظایف طلاب، اظهار داشت: طلاب باید از طلبه شدن خود هدف داشته باشند و ارزش هدف را در نظر بگیرند، چرا که اهداف کوچک موجب دستیابی به موفقیت نمی شود.

وی با بیان اینکه باید ارزش دین را متوجه شد تا تمام عمر و جان خود را صرف آن کنند، ابراز داشت: علمای بزرگ ارزش دین را می دانستند و ما نیز وقتی ارزش دین را بیابیم حاضر به تلف شدن عمر نخواهیم بود و دنیا و مادیات در نزد ما بی منزلت می شود.   

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: عالم شدن به آیت الله العظمی شدن نیست و اشتباه می کند اگر کسی فکر کند سی سال درس بخواند تا برای دریافت شهریه بیشتر آیت الله شود.   

آیت الله شاه آبادی با بیان این که طلاب، پیش از طلبه شدن باید از آداب و سبک زندگی طلبگی برخوردار باشند، ابراز داشت: طلاب با خود فکر کنند آیا در مقابل خداوند، امام زمان(عج) و اهل بیت(ع) مسئول هستند یا خیر.

*انسان در گام نخست خود را اصلاح کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم برپایی امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: انسان باید اول به خود امر به معروف کرده و نفس خود را اصلاح کند.

*امر به معروف را تعطیل کرده اند

آیت الله شاه آبادی با انتقاد از سخت شدن و شرایط گذاشتن برای امر به معروف کردن دیگران، ابراز داشت: با شرط های مختلفی که برای امر به معروف دیگران گذاشته اند، این فریضه تعطیل شده است؛ اما خود را که می توانیم به راحتی امر به معروف کنیم و به تربیت نفس بپردازیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: متاسفانه امروز قبح بسیاری از مسائل از بین رفته است؛ در گذشته پیراهن زن را به کسی نشان نمی دادند در حالی که امروز لباس زیر را در ویترین ها نمایش می‌دهند، سکوت و بی تفاوتی نسبت به ارزش های دینی، عذاب خداوند را در پی خواهد داشت.

*ابراز تاسف از رونق ربا در کشور

وی با بیان این که اسم جمهوری اسلامی که ارزشی ندارد، بلکه رسم جمهوری اسلامی است که ارزش دارد، گفت: امروز متاسفانه رباخواری از وسایل اقتصادی نظام شده است و آیا باید این مقدار نزول و ربا درکشور وجود داشته باشد در حالی که خداوند در قرآن کریم ربا را جنگ با خود اعلام کرده است.   

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که نباید خود را دل خوش به مستمعان منبرها کنیم، ابراز داشت: منبرها زمانی ارزش دارد که در مردم اثرگذار باشد و مردم متحول شوند، باید ظاهر جامعه، اسلامی و دینی باشد در حالی که امروز این گونه نیست.

وی ابراز داشت: دروغ پراکنی ها و بدست آوردن رزق حرام از آداب مسلمانی نیست؛ ما باید حسن ظن به خداوند داشته باشیم چرا که ذات باری تعالی است که به موجودات نفس، عزت و رزق می بخشد.   

*علما برای حفظ دین خدا مسئول هستند

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: فقط باید به خداوند اتکا داشته باشیم و طلاب و علما برای حفظ دین خدا مسئول هستند.

آیت الله شاه آبادی با انتقاد از بدحجابی که در شهرهای مختلف کشور وجود دارد، تصریح کرد: آرایش دختران در خیابان با هدف خودنمایی برای جلب توجه جوانان صورت می گیرد که جوانان با بی اعتنایی، آن ها را متوجه اشتباه خود کنند.  

وی با بیان اینکه حجاب همانند غنچه ای است که گل را محافظت می کند، ابراز داشت: امروز دختر و پسر مجرد در جامعه زیاد است، اما بسیاری از آن ها به دلیل عدم پایبندی به عفت و نجابت در جامعه ازدواج نمی کنند.

*امر به معروف را زیر پای گذاشته اند

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه با تاکید بر لزوم توجه جامعه به امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: قیام امام حسین(ع) با هدف برپایی امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت در حالی که امروز این فریضه زیر پا گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه باید خود را در قبال منکرات مسئول بدانیم و گردن دیگران نیاندازیم، ابراز داشت: مراجع و علما فقط به نوشتن اکتفا نکنند و دولت را مجبور به اجرای امر به معروف کنند.

*قم باید مظهر دین باشد

آیت الله شاه آبادی با تاکید بر این که قم باید مظهر دین باشد تا بتواند به دنیا الگو ارائه دهد، ابراز داشت: باید جمهوری اسلامی را با رفتارهای خوبی نظیر امانت داری و سلامت اخلاقی و پرهیز از خیانت، تجاوز و تعدی به حقوق دیگران به دنیا معرفی کرد.

وی در پایان با بیان این که گریه کردن و سیاه پوشی برای امام حسین(ع) نشان دهنده محبت استوار به ایشان نیست، ابراز داشت: نمی توان مصیبت های امام حسین(ع) را تصور کرد چرا که امام سجاد(ع) تا سی سال بعد از عاشورا اشک می ریختند.

انتهای پیام/313 /33

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha