سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
علی روئین تن

حوزه/عاشورا فراتر از واقعیت‌های موجود زندگی انسان است ،حماسه‌ای بی‌انتها است که عظمتش را در هیچ مقیاس و اندازه‌ای نمی‌توان توصیف کرد

علی رویین‌تن، کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه درباره جایگاه عاشورا در سینما و چگونگی پرداختن به آن، اظهار کرد: انسان معاصر و متمدن جدا از نیازهای زیستی،  نیازهای معنوی نیز دارد. برای همین هم، اسطوره‌ها و حماسه‌ها به وجود می‌آیند. در این میان ، برخی از این حماسه‌ها فراتر از واقعیت های قابل درک  برای نوع بشر می باشد.

وی افزود:واقعیت موجود در زندگی، قادر نیست تمامی نیازهای انسان را تامین کند. در این میان عاشورا واقعیتی است که فراتر از واقعیت‌های موجود در زندگی انسانی رفته و شکل حماسه‌ای بی‌انتها به خود گرفته است که عظمتش را در هیچ مقیاس و اندازه‌ای نمی‌توان توصیف کرد.

 این ویژگی تنها مربوط به کسانی نمی‌شود که به امام حسین (ع) اعتقاد دارند، بلکه تمام آدم‌هایی که نامی از حسین (ع) را شنیده‌اند به این شخصیت علاقمند هستند.

کارگردان فیلم «دلشکسته» در پاسخ به این سوال که نگاه به عاشورا باید در سینما به صورت مستقیم مورد توجه قرار گیرد یا این‌که در قالب داستانی معاصر به آن پرداخت؟ بیان کرد؛ باید گفت عظمت عاشورانه تنها هنر هفتم بلکه هر نظریه پرداز و یا تحلیل گری را مستاصل کرده است ،اما آدم ها  به اندازه ظرفیت ونیازشان کار می‌کنند. برای همین معتقدم اگر هنرمندان روح حریت در وجودشان شکل بگیرد، از طرفی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به عاشورا نگاه شود، اهمیت پیدا نمی‌کند، بلکه مهم این است که درباره عاشورا حرف زده شود.

روئینتن افزود؛ در این زمینه یک مسئله وجود دارد. آنهم این است که شخصیت‌ امام حسین(ع) به اندازه‌ای دارای عظمت است که مستقیم نگاه کردن به او بسیار دشوار است به نحوی که عینیتی که ما آن را در سینما ترسیم می‌کنیم، قابل مقایسه با عظمت چنین اسطوره‌ای نیست و به سختی می توان  گوشه ای ازآن را تبدیل به یک کار سینمایی کرد.

 درضمن پرداخت غیر مستقیم به موضوع عاشورا یک ویژگی دیگر نیز دارد. آن هم این است که تاثیر فرامتنی این تولیدات به روی مردم بیشتر است، چون آن را در زندگی روزمره خود احساس می‌کنند.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که در فیلم «دلشکسته» نگاهش به عاشورا بر چه مبنایی بوده است؟ گفت: یک مقوله در عاشورا و اهل بیت وجود دارد که برای من خیلی جالب است و آن عشقی است که در زندگی روزمره ائمه علیهم السلام  می‌توان دید.

با این توضیح می‌خواهم بگویم امام حسین (ع) تنها وجه زندگیش به عاشورا خلاصه نشده، بلکه بخش‌ها و فرازهای زیادی در زندگی حضرت ابا عبدالله وجود دارد که قابل گفتن است  اما کمتر به آن پرداخته شده است.

رویین تن ادامه داد: فیلم «دلشکسته» عشق را در وجود مبارک امام حسین (ع) متجلی می‌بییند. این نگاه به امام حسین (ع) در فیلم‌های سینمایی به عقیده من کمک می‌کند تا جوان امروز نماد این عاشقی و شیدایی را بهتر ببیند و با فرازهای دیگری از عشق به  حضرت اباعبدالله آشنا شود.

وی درباره این‌که فیلمسازی در حوزه عاشورا نیازمند عشق است یا آگاهی؟ گفت: این دو را نمی‌توان از هم جدا کرد، مگر می‌شود درباره امام حسین (ع) دانست، اما عاشق وی نشد.

برای همین وقتی در این حوزه فیلمی ساخته می‌شود حتما باید دو ویژگی فوق را با هم داشته باشد، البته مطمئن باشید کسی که در این حوزه کار می‌کند هم آگاهی دارد هم عشق، چون اگر عاشق امام حسین (ع) نباشید این فیض نصیب هر کس نخواهد شد تا در این حوزه فیلمسازی کنند.

  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha