پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در پیامی به کنگره زهد، جهاد و اجتهاد، به معرفی شخصیت آیت الله آصفی پرداخته و از تفسیر موضوعی ایشان به نام «فی رحاب القرآن» نام بردند. و گفتند: آراء و نظرات آیت الله آصفی ضامن مدیریتی جامعه امروز است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید در این پیام تصریح دارند: درباره هر موضوعی شک و تردید رخ می دهد؛ ولی عظمت مقام علم و دانش جایگاه شک نیست؛ زیرا اگر دانش بشری در جامعه نبود، زندگی به صورت عهد حجری استمرار می یافت و انسان در شیوه زندگی گامی به پیش نمی نهاد که شاید به همین خاطر است که قرآن یکسان بودن عالم و جاهل را به صورت تعجب مطرح می کند و می فرماید «هل یستوی الذی یعلمون والذین لا یعلمون».

در ادامه بیان داشته اند:سرچشمه دانش های بشری تلاش های شبانه روزی شخصیت های بلند همتی است که در بهره گیری از خواب و خوراک به مقدار ضرورت بسنده نموده و از دیگر لذائذ زندگی چشم پوشیده تا توانسته اند جامعه انسانی را به مقام والایی برسانند.

ایشان آورده اند: فضای روحانی و علمی که امروز به عنوان بزرگداشت یکی از اندیشمندان حوزه های علمیه پدید آمده، در جامعه کاملا اثر گذار است و سبب می شود که نسل جوان پیشتاز راه علم و دانش گردد و سرانجام افق های تازه ای را بگشاید و فقر عملی را بزداید؛ زیرا با چشم خود می بیند جامعه نسبت به طبقه اندیشمند ارزش والایی خواهد داشت.

قهرمان گفتار

این مرجع تقلید بیان داشتند: قهرمان گفتار ما یعنی حضرت آیت الله حاج شیخ محمد مهدی آصفی همچون منشور چند پهلو دارای ابعاد و جوانب گوناگونی است که تحلیل هریک از آن جوانب برای خود مجال خاصی می طلبد و اینک ما به برخی از چشم انداز زندگی وی به صورت فشرده اشاره می کنیم.

معظم له در ادامه پیام افزودند: او در قلمرو فقه و فقاهت بلاخص مسائل مربوط به حکومت اسلامی و یا حقوق زنان توانسته است طرح های خوبی را ارائه کند و به یک رشته از پرسش ها پاسخ محکم دهد و در عین اینکه آراء و نظرات او ضامن مدیریتی جامعه امروز است؛ ولی از حدود کتاب و سنت و اجماع فقیهان بیرون نمی رود و سیمای روشنی که چکیده فقه پویاست از حکومت اسلامی و حقوق زن ارائه می نماید و دو اثر گرانبهای او به نام های «ملکیه العقل فی الفقه الاسلامی» و «العلاقه الجنسیه» شاهد گفتار ماست.

ایشان آورده اند: او در تبیین مسائل عقیدتی بالاخص موضوع مربوط به پیشوای پس از رحلت پیامبر(ص)  با بیان شیوایی تنصیفی بودن مقام ولایت را با شرایط آن زمان منطبق می سازد و با یک محاسبه اجتماعی ثابت می کند که جز این راه، راه دیگری تضمین کننده منافع اسلام و مسلمانان نمی باشد و کتاب وی به نام «الامامه فی التشریع الاسلامی» نمایانگر گفتار ماست.

در عین فراگیری فقه، کلام و فلسفه از تفسیر قرآن باز نماند

او در عین فراگیری فقه، کلام و فلسفه از تفسیر قرآن باز نمانده و تفسیر موضوعی او به نام «فی رحاب القرآن» در 14 جلد گواه بر احاطه او بر بسیاری از نکات و آیات بوده خوشبختانه این کتاب به زبان فارسی به نام «آیینه وحی» ترجمه شده است.

معظم له  در پایان آورده اند: او با بودن در سنگر تالیف و تدریس در قلمرو مبارزه با طاغوتیان و حزب بعث نیز پیشتاز بوده و در حد بذل پیش رفته است.

ما در اینجا دامن سخن را کوتاه کرده و با تقدیم این نثر کوتاه خواستار قرارگیری در صف خریداران یوسف زمانه می باشیم.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha