چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت‌الله مقتدایی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی گفت: آیت الله آصفی بر همان منهاج فقه جواهری و روش درست، اصولی و فقهی سیر کرده و این دستگاه بزرگ اجتهادی را در قلمروی جدید تسری دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت آیت الله محمد مهدی آصفی در قم، گفت: سخن گفتن از این عالم بزرگوار بسیار مفید و در عین حال سخت است زیرا ایشان شخصیتی چند بعدی و بسیار اثرگذار در تاریخ شیعیان داشته و دارند.

وی افزود: آیت الله آصفی در حوزه فقه، برخوردار از فقه اصیل و ریشه دار حوزه های علمیه است که همیشه زنده و پاسخگو به زمان خود می باشد.

رئیس جامعة المصطفی بیان کرد: اگر کسی به مجموعه مباحث فقهی ایشان مراجعه کند در می یابد که بر همان منهاج فقه جواهری و روش درست، اصولی و فقهی سیر کرده و این دستگاه بزرگ اجتهادی را در قلمروی جدید تسری دادند؛ نه فقه منحرف شده و نه فقهی که در گذشته بماند و به آفاق جدید نگاه نکند.

وی گفت: از جانب دیگر باید گفت که  ایشان در یک خط استوار فقهی فعالیت می کردند و در عرصه های مختلف فقهی از جمله اقتصاد، مقاومت و... تلاش جالب توجهی داشته و مبانی بسیار جالبی را بیان کردند که نشان دهنده منهج دقیق فقهی و رویکرد پویا و فعال نوین ایشان است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی خاطرنشان کرد: نکته دوم بررسی نگاه های علمی ایشان، است که از مهمترین آنها نگاه تاریخی و تحلیل تاریخی است که من از دوره نوجوانی با مقدمه شرح لمعه و نوشتار های تاریخ فقه و حوزه های علمیه کم و بیش انس داشتم و از نگاه تاریخی و تحلیل های ایشان لذت می بردم.

نگاه جامع به ویژه تفسیر موضوعی

وی گفت:  ارزش و سهم تاریخ در علوم حوزوی ما کمتر شناخته شده است و ایشان این نگاه تاریخی را دارند؛ از میان نکات مهم در نگاه ایشان می توان به  رویکرد قرآنی ایشان  اشاره کرد؛ نگاه جامع ایشان به ویژه تفسیر موضوعی است که با نگاه عرضه به قرآن و استنطاق معارف از قرآن است که باید در پژوهش ها بیشتر مورد توجه قراربگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان کرد: بعد سومی که در خصوص شناخت ایشان باید به آن توجه کرد، بعد سیاسی است که در این بعد باید به دفاع جانانه از اسلام و ارزش های اسلامی؛ دفاع عقلانی از مبانی و معارف اهل بیت(ع) و تببین پدیده هایی مثل عاشورا و انتظار ؛ دفاع از تبیبن دقیق از جایگاه حوزه و مرجعیت اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر مباحث سیاسی زندگانی ایشان باید به رویکرد مدافعانه در حوزه ولایت فقیه و انقلاب اسلامی؛ رویکرد تبلیغی و فرامذهبی در چارچوبه های درست؛ رویکرد انقلابی و مجاهدت مآبانه ایشان؛ رویکرد ساماندهی به کارهای گوناگون در جهت مقاصد عالیه؛ نگاه بین المللی ایشان که از جوانی، نگاهی جامع تر از قم و عراق و نجف و افغانستان داشتند و همچنین رویکرد رسیدگی به مستضعفان اشاره کرد.

اخلاق و منش آیت الله آصفی نیاز امروز همه حوزویان

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی خاطرنشان کرد: عرصه دیگر زندگانی ایشان، عرصه اخلاق و منش و شخصیت ایشان است که نیاز امروز همه حوزویان است؛ اولین نکته ای که در این بین باید به آن اشاره کرد اخلاص ایشان است؛ از دیگر نقاط روشن زندگانی ایشان تواضع و فروتنی است که باید گفت آیت الله آصفی نماد فروتنی و تواضع است.

وی گفت: زهد و دنیا گریزی ایشان که نمونه های آن بسیار بالاست و امروز همه ما به آن نیازمندیم؛ آیت الله آصفی در این قلمرو برای همه حوزویان یک الگوی بی همتا هستند.

رئیس جامعة المصطفی یادآورشد: شجاعت، اخلاق خوب و مهربان ایشان مایه جذب هر دیدار کننده ای است. پرکاری ایشان در همه حوزه هاست از دیگر نکات جالب شخصیتی ایشان این است که به رغم اینکه چهره ای برجسته در حوزه علمی و اجتماعی بودند هیچگاه درگیر شئونات موهوم نشدند.

وی گفت: برگزاری این همایش نقش بسیار مهمی در توسعه و ترویج زی طلبگی در میان طلاب و دعوت به پرکاری و چشم پوشی از دنیا و اخلاص دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha