پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 340003
۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
نهج البلاغه

جلسه دفاع پايان نامه سطح سه حوزه علميه خراسان با عنوان «تفسير آيات معاد در نهج البلاغه» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام علي غلامي در رابطه با ضرورت تدوين اين پايان نامه گفت: امروز شرايطي مشابه دوران امام علي (عليه السلام) است و به همين جهت مي توان از فرمايشات ايشان بهره بيشتري برد.

وي با بيا ن اينكه بحث معاد در يك سوم قرآن كريم آمده است، ابراز داشت: نهج البلاغه نيز كه در سايه قرآن و برگفته از آن مي باشد، در اين زمينه اشاراتي دارد كه در اين پايان نامه در قالب كليات، روش هاي تفسيري حضرت اميرالمومنان (عليه السلام) و آياتي كه حضرت علي (عليه السلام) به صورت مستقيم به آن اشاره داشته اند، ارائه شده است.

تدوينگر اين پايان نامه با بيان اينكه امام علي (عليه السلام) در نهج البلاغه به صورت مستقيم به آياتي مانند «انالله و انا اليه راجعون» اشاره كرده اند، اظهار داشت: برخي از مطالب نيز به صورت ضمني و تطبيقي آمده است كه در بررسي انجام شده، 22 مورد موضوعي بدست آمده است.

در ادامه اين جلسه، حجت الاسلام حق پناه به عنوان استاد داور ضمن روان، خوب و قابل استفاده دانستن اين پايان نامه، درباره عنوان آن ابراز داشت: با توجه به مطالب ارائه شده در اين پايان نامه، بايد ديد كه مراد از «تفسير»، معناي عام آن است كه شامل تفسير، استشهاد، ذكر، ارتباط و ... مي شود و يا به معني خاص تفسير اشاره داريد؟

وي اضافه كرد: بنابراين اگر مراد از تفسير، ارتباط معاد در قرآن و نهج البلاغه باشد، عنوان پايان نامه صحيح است اما اگر معناي خاص تفسير مدنظر باشد، مطالب ارائه شده با آن همخواني ندارد و پيشنهاد مي شود در اين پايان نامه كلمه «تفسير» به «رابطه» تغيير كند.

در ادامه اين جلسه حجج الاسلام و المسلمين رباني بيرجند و خرقاني به عنوان اساتيد راهنما و مشاور مطالبي بيان كردند و سپس اين پايان نامه نمره عالي دريافت كرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha