جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اندوه

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: ماه صفر در ادامه محرم الحرام، ماه عزای آل الله و اندوه و سوگواری پیروان حضرات معصومین(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در اولین روز ماه صفر، سرهای مقدس شهدای کربلا و امام حسین(ع) وارد شام شد و آن اهانت هایی صورت گرفت که کم و بیش همه در تاریخ خوانده ایم و با شنیدن آن ها در محافل عزاداری اشک ریخته و سوخته ایم.

وی افزود: از این منظر ، حزن و اندوه شیعه در این ماه نیز همچون ماه محرم تداوم دارد، کما این که در دهه آخر این ماه هم اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را در پیش داریم و در واپسین روزهای آن، به مناسبت هایی چون شهادت نبی اکرم (ص)، امام حسن (ع) و امام رضا(ع) برمی خوریم.

این استاد حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که ماه صفر در ادامه ماه محرم به عنوان موسم حزن و اندوه و غم مسلمین به ویژه شیعیان شناخته شده است و از این باب، دارای جایگاه و مرتبتی والاست، ابراز داشت: در چنین ایامی ، برپایی و تشکیل محافل و مجالس عزاداری اهل بیت(ع) در قالب هیئات و دسته جات و تکایا و نیز بهره گیری از منابر و خطبا باعث ارتقای باورها و اطلاعات دینی  مردم می شود ، ضمن آن که در رشد مباحث اخلاقی و معرفتی آنان و نیز ارتقای بصیرت دینی شان بیشترین سهم را دارد، تا در راستای رشد و تعالی چنین بینش و بصیرتی به مقابله با خرافاتی برخاست که از جنبه های مختلف باورهای اعتقادی مردم را تهدید می کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در واقع دشمن امروز به جنگ باورهای و اعتقادات و فرهنگ ما آمده است و حقیقتاً سلاحی بهتر و اثرگذارتر از تمسک به فرهنگ ناب و متعالی اهل بیت(ع) برای مقابله در این آوردگاه حساس و دشوار وجود ندارد.

*مردم ما ریزه‌خوار سفره امام حسین‌(ع) هستند

وی افزود: البته به لطف الهی و عنایت حضرات معصومین(ع) مردم ما همواره با گرامیداشت یاد و خاطره بزرگان دین و حضور در مجالس عزاداری، علم ، دانش و بینش و بصیرت خود را رشد داده و می دهند و به ویژه از سفره پرتنعم امام حسین (ع) توشه های نور و معنویت برگرفته و خود را بدان ها آراسته می گردانند.

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی ادامه داد: بی شک حضور توام با فهم و درک دینی بالا در مجالس و محافل عزاداری باعث رشد و ارتقای اطلاعات افراد از واقعیت های تاریخی می شود و آن ها را هر چه بیشتر با روایات صادره از ائمه اطهار(ع) در ابعاد مختلف آشنا می کند.

وی افزود: چنین آشنایی ای به ویژه در زمانه ای که دشمنان می خواهند با شبهه افکنی و هجمه وارد کردن به اعتقادات مردم، آن ها را نسبت به اصل شریعت مقدس و کلام ناب ائمه (ع) غافل و کم توجه کنند، بسیار ضروری است.

*از شور حسینی فایده‌ها برده‌ایم

عضو خبرگان رهبری همچنین بیان داشت: حضور گسترده آحاد مردم در محافل دینی ماه صفر ، خاصه شور حسینی جوانان که ممزوج با شعور ولایی آن ها می باشد، قطعاً باعث ناکامی دشمنان اسلام و نظام می شود و اساسا به همین خاطر است که امام خمینی (ره)- این معمار کبیر و حکیم انقلاب اسلامی- فرمود؛ " ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم".

وی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد: عزاداری همه محبان و شیعیان اهل بیت(ع) و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در این ماه مورد قبول حق تعالی و ائمه اطهار (ع) باشد و همه خانواده ها بتوانند با بهره گیری هر چه بیشتر از مجالس و محافل ماه صفر، خود و خانواده هایشان را در برابر تهدیدات گوناگون اعتقادی واکسینه کرده و زمینه خرسندی قلب نازنین حضرت ولی عصر(عج) را هر چه بیشتر و بهتر فراهم نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha