جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بوشهری

مدیر حوزه های علمیه گفتند: شبهات کلامی و اعتقادی طلاب جوان باید به خوبی پاسخ داده شود؛ زیرا این سوالات در آینده قطعا از طلاب بیشتر خواهد شد و باید بتوانند به خوبی از عهده پاسخگویی به سئوالات برآیند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»آیت الله حسینی بوشهری  صبح امروز در دوره تخصصی «دانش افزایی مدیران حوزوی سراسر کشور»، گفت: فعالیت های مجدانه معاونت آموزش حوزه در برگزاری این همایش، قابل تقدیر است، زیرا موجودیت یک مجموعه وابسته به دانش افزایی فعالان و مدیران است.

وی افزود: برخی از طلاب و مدیران و اساتید که در شهرهای دور و نزدیک هستند در مواجهه با دوستان خود در حوزه علمیه قم شاید از این نکته متاسف شوند که چرا فضای قم را ترک کردند و به نقاط دور افتاده رفتند، ولی امام علی(ع) بیان می فرمایند که اگر کسی برای جلب رضای خدا مسئله‌ای را ترک کند، خداوند بهتر از چیزی که ترک کرده است را به او می‌دهد، طلاب و مدیران و مبلغان حوزوی در شهرها و روستاها اینگونه اند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: امام علی(ع) در حدیثی دیگر بیان می کنند، اصلاح رابطه با خدا، موجب اصلاح رابطه شما با مردم است؛ به همین خاطر این توصیه برای همه طلاب و مبلغین و مدیران رمز موفقیت است.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: مدیران، نخ تسبیح جریان فعالیت های حوزوی در سراسر کشور هستند؛ اگر مدیران خود عامل باشند و معنویت را به شکل رفتاری نشان دهند قطعا طلاب نیز از آنها الگو می گیرند.

وی افزود: اگر مدیران به حرکات طلاب و اساتید نظارت داشته باشند می توانند منظم را در مدرسه ایجادکنند؛ اگر مدیری به این فعالیت ها نظارت نکند قطعا این حوزه از حالت نظم خارج می شود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: مدیران حوزوی باید دانش خود را نسبت به دانش مدیریت بالا ببرند؛ برخورد با طلاب و مخاطبان و اساتید از جمله مسایلی است که با تجربه و علم بدست می آید.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: اگر بتوان زمانی را برای انتقال تجربه مدیریت در حوزه انتخاب کرد بسیار مفید است؛ مدیران باید تجربیات خود را در جلسات تخصصی مطرح کنند ودیگران نیز از این تجربیات بهره مند شوند.

وی افزود: وقت شناسی از دیگر رموز موفقیت مدیران حوزوی است، زیرا اگر طلاب احساس کردند که مدیران منظم هستند خود رابا نظم وی وفق می دهند؛ مراقبت های غیر منظم هم می تواند در کنار نظارت منظم کنترل مدیران را بر مدرسه بیشتر کند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: مدیران می توانند گاهی اوقات در سر کلاس های اساتید حضور پیدا کنند؛ هم از کیفیت آموزش اساتید مطلع شوند و هم با طلاب ارتباط بیشتری داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: مدیرانی که برنامه منظم یک ساله دارند به خوبی می توانند در حوزه درسی و فرهنگی و اخلاقی و تهذیبی برنامه ریزی کنند.

وی افزود: نقش مدیر در مدارس علمیه باید پدرانه باشد و نباید طلاب از مدیران خود هراس داشته باشند؛ تشویق ها و تنبیه ها همیشه باید پدرانه باشد و این روحیه اخلاق می تواند تاثیر کارهای مدیران را افزایش دهد؛ بخش مهمی از پیشبرد اهداف مدیران با همین روحیه پیش می رود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: مدیریت طلاب به خصوص طلاب جوان در این دوره بسیار سخت است؛ زیرا فضای امروز قابل مقایسه با گذشته نیست؛ رفتارهای اخلاقی و اجتماعی طلاب باید توسط مدیران کنترل شود و اگر آغاز طلبگی طلاب با شیوه اخلاقی خوبی رشد نکنند در آینده هم مشکل خواهند داشت.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: خروجی مدارس علمیه باید طلاب متخلق عالم و عامل باشد و بتوانند نیازمندی های طلبگی را تامین کنند؛ یکی از این نیازمندی های ابتدایی حوزویان، تخصص کلی در حوزه احکام و قرآن است و در سالهای اولیه باید این آموزش ها تکمیل شود.

وی گفت: آموزش آداب اجتماعی خاص طلبگی یکی از مهمترین لوازم آموزشی در مدیریت طلاب جوان است، زیرا سلوک ائمه (ع)و مراجع عظام باید به طلاب جوان آموزش داده شود.

معاون جامعه مدرسین  افزود: تربیت باید متعادل باشد؛ تربیت افراطی و تفریطی زیانبار است؛ طلاب باید به شکلی تربیت شوند که تاثیرگذار باشند و نه تاثیرپذیر؛ نباید طلاب در محیطی حاضر شوند که همیشه منفعل باشند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: احترام به قوانین از رموز دیگر توفیق در مدیریت یک مدرسه است زیرا قوانین ضعیف نیز بسیار بهتر از محیط بی قانون است زیرا حداقل یک نظم اولیه را پدید می آورد و طلاب را نیز بهتر تربیت می کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: ارتباطات مردمی باید با حوزه بیشتر شود؛ بسیاری از برنامه ها می تواند با حضور مردم برگزار شود؛ طلاب می توانند در اوقات نماز ظهر وعصر در مساجد محل حاضر شوند و این ارتباط مردمی را تقویت کنند.

وی افزود: به شبهات کلامی و اعتقادی طلاب جوان باید به خوبی پاسخ داد زیرا این سوالات در آینده قطعا از طلاب بیشتر خواهد شد و آنان باید بتواند در جامعه به خوبی پاسخ‌گوی آنها باشند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha