جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: غربی ها در حال سمپاشی در دانشگاه های ما هستند باید دانشگا هایمان را در این عرصه بیمه کنیم و یکی از راه های آن حضور افراد متدین و متعد است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید  امروز در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اهمیت دانشگاه از دو جهت است اول به این دلیل که مدیران ما از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند و به همین دلیل باید از نظر تعهد و اخلاق و دیانت در این محیط آموزش ببیند.

ایشان افزودند: از منظر دوم باید گفت؛ دشمنان قصد تاثیرگذاری در جامعه از طریق دانشگاه را دارند و غیر از خدماتی که دانشگاه به جامعه می‌دهد، ممکن است آسیب‌های دشمن از طریق دانشگاه به کل جامعه سرایت کند و از این رو است که علما وبزرگان حساسیت های خاصی روی این مرکز علمی کشور دارند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: اگر چند مرتبه وزیر علوم به مجلس آورده شد و مجلسیان آن را قبول نکردند، اما نباید این مساله را بر خط و خطوط های خاص حمل کرد، زیرا مطمئنا این حساسیت های مهم باعث چنین اوضاعی در بحث رای اعتماد شد که شکر خدا به خیر هم ختم شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ذکر این مطلب که دانشگاه آزاد بیش از دانشگاه‌های دیگر حساس است یادآورشدند: این حساسیت ها به لحاظ سیاسی و اجتماعی است؛ این دانشگاه مسایلی دارد که  با مسایل دیگر دانشگاه ها متفاوت است چون هم نام اسلام را دارد و هم آزاد، به همین دلیل باید حساسیت های خاصی در فعالیت آن صورت گیرد.

این مرجع تقلید بیان کردند: همانگونه که رهبر انقلاب نیز فرمودند، دانشگاه ها باید در تولید علم پیشرو باشند و اگر هم در حوزه سیاست فعالیت های جریان ساز دارند، ولی نباید سیاست بازی در آن رواج پیداکند؛ دانشگاهیان باید سعی کنند که کار اصلی خود را انجام دهند و در مسائل سیاسی نیز نظرات راهگشا به جامعه ارائه کنند.

سم پاشی غربی ها در دانشگاه های کشور

ایشان بر لزوم حساسیت روی مسایل اخلاقی در دانشگاه آزاد و دانشگاه های کشور تصریح کردند: غربی ها در حال سمپاشی در دانشگاه های ما هستند و ما باید دانشگا هایمان را در این عرصه بیمه کنیم و یکی از راه های آن حضور افراد متدین و متعد است؛ در هر مکانی، افراد متعهد مملکت را آباد می‌کنند و افراد غیر متعهد برعکس عمل می‌کنند.

ایشان گفتند: جوانان با استعداد ما که سرمایه و ذخیره کشور هستند؛ ارزش استعدادهای فوق العاده، از ذخایر نفت و طلا بالاتر هستند و باید به این استعدادها و کل خانواده‌های محروم کمک کرد تا خود را بیابند و استعدادهایشان شکوفا شود؛ از این رو در کمک کردن به خانواده‌های محروم نباید حساب دخل و خرج را کرد.

 غرب علم را از مسلمانان گرفت است

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که دانشگاه در دورانی که اروپا در قرون تاریک وسطی به سر می‌برد، در ایران و جهان اسلام توسط ابو علی سیناها و دیگران تأسیس شد، اظهارکردند: آن‌ها این را از ما گرفتند، اما اخیراً دانشگاه صبغه غربی پیدا کرده است و علومی که از غرب منتقل می‌شود، در بستر دانشگاه به ایران منتقل می‌شود و غربی‌ها فرهنگ انحرافی خود را از طریق علوم غربی به ما صادر می‌کنند و نمونه آن را در ترجمه یک کتاب جامعه شناسی و تحریف بحث مذهب برای دانشگاهیان نقل کرده‌ام.

ایشان گفتند: اگر چه علم گمشده انسان مؤمن است و باید هر جا هست، آن را به دست آورد، اما گاهی از علم برای انحراف دیگران استفاده می‌شود؛ باید مترجمین در این جا دقت کنند و وسواس به خرج دهند البته نباید تنها به ترجمه قناعت کنیم بلکه باید تولید علم در صدر توجه قرار گیرد؛ استعدادهای خوبی در این مملکت وجود دارد و باید به آن‌ها نیز توجه شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: مسوولین باید هرچه بیشتر به برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی در دانشگاه ها اهتمام داشته باشند زیرا انس با اهل بیت(ع) و قرآن آنها را بیمه می کند؛ توصیه دیگر ما بومی گزینی است و دختران به شهرهای نزدیک یا شهر خودشان منتقل شوند و این سبب رفع نگرانی خانواده‌ها می‌شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha