چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عاملی اردبیل

حوزه/امام جمعه اردبیل با تاکید بر این که زهد به معنای دوری از جامعه نیست، گفت: اسلام های طالبانی، وهابی و آمریکایی نتیجه فهم نادرست معنای زهد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اردبیل، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن عاملی، در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه اردبیل، گفت: اگر فردی در تعریف فن اخلاق دچار اشتباه شود، نتیجه آن قابل جبران نخواهد بود. به طور مثال در زمان حمله مغول به ایران، معنای اخلاق را زهد، دوری کردن از مسائل اجتماعی تلقی می کردند که همین سبب شکست در مقابل مغول شد.

وی با بیان روایتی از پیامبر اکرم (ص) که می فرمایند "اگرفردی برای خود اندوخته ای جمع نکند، خیری نمی بیند، چرا که می تواند از آن برای رفع حاجت نیازمندان استفاده کند"، افزود: فرق بین زاهد و غیر زاهد در استفاده کردن اسباب این جهان به جهت سود رساندن به آخرت است؛ بنابراین استفاده از وسایل و لباس های گوناگون نشانه اسراف نیست، بلکه اگر به عنوان نظافت و پاکیزگی استفاده شود از زهد حساب می شود.

 امام جمعه اردبیل، در بخش دیگری از سخنان خود، اسلام های طالبانی، وهابی و آمریکایی را نتیجه درست معنی نکردن زهد بیان کرد و اظهار داشت: اگر فردی برای اهداف برتر، دنیا را ترک کند، معنای صحیح زهد را به انجام رسانیده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، دلالت تصوری و چگونگی پیدایش ملکات نفسانی را جزء ملزومات صحیح معنا کردن فن اخلاق دانست و بیان داشت: گاهی عُجب و غرور کار پسندیده به حساب می آید و گاهی کار ناپسند، اما فرق بین کار پسندیده و نا پسند دلالت تصوری فن اخلاق است و زمینه شناسی پیدایش ملکات نفسانی  مربوط به فن اخلاق می باشد.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha