پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور

حوزه/ استاد حوزه گفت: قرآن توانست ملتی را که هیچ تمدنی نداشتند را به سیدتمدن ها تبدیل کند؛پیامبر(ص) این مسیر را با قرآن آغاز کردند و در ابتدا این مسیر با یک اقلیت در مکه آغاز شد و به یک اکثریت در مدینه و یک حکومت در منطقه مبدل شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین بهجت پور در نشست تخصصی «مبانی پیشرفت فرهنگ پیشرفته از منظر قرآن»، با اشاره به مدل و الگوی توسعه از منظر اسلام، گفت: قرآن کتاب انسان سازی است که در گذشته تاثیرات خود را نشان داده است.

وی افزود: قرآن توانست ملتی را که هیچ تمدنی نداشتند را به سیدتمدن ها تبدیل کند؛پیامبر(ص) این مسیر را با قرآن آغاز کردند و در ابتدا این مسیر با یک اقلیت در مکه آغاز شد که به یک اکثریت در مدینه و یک حکومت در منطقه مبدل شد.

قرآن پژوه حوزه اظهارکرد: این تحولات نشان داد که قرآن توان و ظرفیت اصلاح گری خود را در صدر اسلام نشان داده است و خداوند یک ملت را به عنوان مثال متحول کرد و جریانات تاریخی را با آن مولفه ها مطرح کرد؛ ولی این بیانات کاملا قابل تعمیم است.

حجتالاسلام والمسلمین بهجت پور خاطرنشان کرد: نگاه تحولی فرهنگی در اینجا بسیار مهم است، زیرا وقتی که می خواهیم چنین مساله ای را بیان کنیم در ابتدا باید سیر فرهنگی و عناصر آن فرهنگ و ارزشها و نسبت تاثیرگذاری ارزش ها و چگونگی توان حذف فرهنگ های رقیب را بررسی کنیم.

وی با ذکر این مطلب که خداوند قوم عرب حجاز را به عنوان یک نمونه برای بیان تحول گرایی اسلامی بیان کرده است، گفت: پیش از هرچیزی باید بگوییم که فرهنگ سازی خود یک فرایند است؛ چنانچه پیشرفت نیز خود یک فرایند است که باید به مباحث مرتبط با پیشرفت و مبانی پیشرفت از منظر اسلام دقت کرد.

حجتالاسلام والمسلمین بهجت پور با ذکر این مطلب که تنظیم رابطهای بین وجود پروردگار و رب، از مهمترین و اصلی ترین مبانی تحول و پیشرفت در اسلام است، اظهارکرد: مبنای خدا شناسی آغاز فهم ما از پیشرفت است، زیرا خداوند پیشرفت را محصول اطاعت از خداوند و پسرفت و سقوط را محصول سرپیچی از حضرت حق می داند.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: از منظر اسلام آنکه پیشرفت را مقدر میکند و زمینههای پیشرفت را که در رفتار ما مشاهده فرمود، خداست و ما در این مسیر منشا اثر هستیم، زیرا او هادی ماست و این جریان یک جریان هدایتی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha