پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امر به معروف

دشمن درصدد است به وسیله حرکت های اشتباهی که به نام امر به معروف انجام می شود، وجهه افراد مومن را خدشه دار کند و به گونه ای جلوه دهد که امربه معروف یک مسئله غیر علمی است و بیشتر حالت پرخاشگری، عصبی بودن و جنجال دارد.

حجت الاسلام مصطفی حاجی امیری، از کارشناسان حوزوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تهران، با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی و احیای امر به معروف در جامعه، گفت: امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب "قلبی"، "لسانی" و "عملی(یدی)" است.

وی با تاکید بر این که انسان باید انزجار خود را از منکر نشان دهد، ادامه داد: این انزجار گاهی به صورت لسانی بیان می شود و در بعضی از موارد هم به صورتی برخورد عملی اتفاق می افتد که رویکرد عملی آن به دستگاه های قانونی باز می گردد و ، قاعدتا جنبه عملی نهی از منکر در مورد ما کاربرد ندارد و مربوط به قانون می شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که مرحله عملی در بحث امر به معروف و نهی از منکر حالت قهری دارد، گفت: بهترین روش امر به معروف، روش تذکر لسانی است، چون اگر مسائل را به درستی تفسیر کرده و آگاهی و شناخت مردم افزایش یابد، قطعا به خوبی ها و اخلاق گرایش پیدا می کنند.

حجت الاسلام حاجی امیری با تاکید بر این که مسئله اخلاق کاربردی در تمام دنیا دارای اهمیت است، افزود: امروزه درس اخلاق کاربردی در آمریکا مطرح می شود و در بحث رفتار پزشک با بیمار، مردم با حیوانات و... به جنبه استدلالی و علمی آن توجه می کنند.

حجت الاسلام حاجی امیری با تاکید بر این که مومن باید قدرت استدلال داشته باشد، گفت: در اوایل انقلاب یکی از مسائلی که باعث شد جوان ها از قشر متدین فاصله بگیرند، برخوردهای قهری بود و نباید به آن فضا بازگردیم.

وی با اشاره به ماجرای اسید پاشی اصفهان گفت: باید بررسی کنیم که چرا این ماجرا را به فریضه امر به معروف نسبت دادند. متاسفانه برخی با اغراض خاص این عمل غیرانسانی را به پای بچه های حزب الهی نوشتند!

این کارشناس حوزوی با اشاره به این که امام خمینی(ره) فرمودند "تمام واجبات با امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا می کنند"، گفت: جامعه پذیرای امر به معروف و نهی از منکر است، اما وقتی رویکرد اشتباه باشد و بد عمل کنیم، جواب منفی می گیریم.

وی با تاکید بر این که هنگام امر به معروف و نهی از منکر باید دقیق باشیم، ابراز داشت: دشمن درصدد است به وسیله حرکت های اشتباهی که به نام امر به معروف انجام می شود، وجهه افراد مومن را خدشه دار کند و طوری جلوه دهد که امربه معروف یک مسئله غیر علمی است و در آن بیشتر حالت پرخاشگری، عصبی بودن و جنجال وجود دارد.

حجت الاسلام حاجی امیری یادآور شد: امروز افرادی خود را وقف دین کرده و با حُسن خلق و در قالب امر به معروف و نهی از منکر و بدون این که کسی متوجه شود، دختران و پسرانی که در مسیر انحراف بوده اند را با روش صحیح و بیان انسانی نجات داده اند؛ بنابراین زبان خوش در اثرگذاری امربه معروف بسیار اثرگذار است.

این مدرس دانشگاه در پایان با تاکید بر این که باید در مسئله امر به معروف و نهی از منکر، بُعد رفتاری و عملی اشتباه را اصلاح کنیم، گفت: رسانه ها به ویژه صدا و سیما باید باید فرهنگ صحیح امر به معروف را ترویج دهند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha