پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حاج علی اکبری

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار فقر در برابر خداوند متعال را بزرگترین سرمایه انسان و کلید فتوحات اخلاقی و رشد معنوی خواند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در ادامه سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه، در مسجد 72 تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران، درباره بخشی از دعای دهم صحیفه که درآن ذکرشده است«سُبْحَانَكَ نَحْنُ الْمُضْطَرُّونَ الَّذِينَ أَوْجَبْتَ إِجَابَتَهُمْ، وَ أَهْلُ السُّوءِ الَّذِينَ وَعَدْتَ الْكَشْفَ عَنْهُمْ وَ أَشْبَهُ الْأَشْيَاءِ بِمَشِيَّتِكَ، وَ أَوْلَى الْأُمُورِ بِكَ فِي عَظَمَتِكَ رَحْمَةُ مَنِ اسْتَرْحَمَكَ، وَ غَوْثُ مَنِ اسْتَغَاثَ بِكَ، فَارْحَمْ تَضَرُّعَنَا إِلَيْكَ، وَ أَغْنِنَا إِذْ طَرَحْنَا أَنْفُسَنَا بَيْنَ يَدَيْكَ» وبا اشاره به عنوان دعای دهم که«نيايش آن حضرت در پناه بردن به خداي تعالي» است، اظهارداشت: انسان باید به لطف پروردگار، فقر محض ذاتی، افعالی و صفاتی خودش که کلید فتوحات اخلاقی و رشد معنوی است، اشراف پیدا کند. صفتی که می‌شود به آن فخر ورزید و سرمایه انسان است.

وی ادامه داد: هر چه انسان  بتواند در مقامات فقر پیش برود، معنی‌اش نزدیکی و قرب به پروردگار خواهد بود و به این تعبیر، افقر الفقراء الی الله شخص رسول گرامی اسلام(ص) هستند. حال اگر انسانی که به فقرش آگاه است سوء عمل خود را هم درک کرد، با این دو مقدمه، مضطر خواهد شد "سُبْحَانَكَ نَحْنُ الْمُضْطَرُّونَ".

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این که رسیدن به حال اضطرار موجب باز شدن درهای رحمت به روی انسان می شود، یادآورشد: خداوند به چنین انسانی وعده داده است که اگر طلب یاری کند، او را از منجلاب گناهان نجات خواهد داد و از حال اضطرار نیز بیرون خواهد آورد "وَعَدْتَ الْكَشْفَ عَنْهُمْ".

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان درادامه با اشاره به این که قلب دعای دهم در عبارات بعدی این فراز بیان شده است «أَشْبَهُ الْأَشْيَاءِ بِمَشِيَّتِكَ، وَ أَوْلَى الْأُمُورِ بِكَ فِي عَظَمَتِكَ رَحْمَةُ مَنِ اسْتَرْحَمَكَ، وَ غَوْثُ مَنِ اسْتَغَاثَ بِكَ»، ابراز داشت: حضرت زین العابدین علیه السلام در این‌جا و در مقام دعا به بیان صفاتی شگرف از ذات مقدس پروردگار می‌پردازند و با ادبیاتی منحصر به فرد رحمت ایزد منان را به تصویر می‌کشند:« خداوندا! چیزی که از همه بیشتر به اراده و مشیتت نزدیک است و آن‌چه به عظمتت می‌آید، باب رحمت توست. رحمتی که باعث شده اگر کسی از تو مهربانی طلب کرد، به او رحمت نمایی و اگر از تو طلب یاری نمود، دستش را بگیری».

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: برای فهم دقیق‌تر از عظمت خداوند متعال باید این بیان از امام خمینی(ره) در کتاب شرح دعای سفر که فرموده اند "اگر بخواهیم عظمت پروردگار را درک کنیم، باید به مطالعه جلوه‌های عظمت حضرت حق بپردازیم چراکه در این مسیر مشاهده آسمان و اجرام آسمانی از ستارگان و سیارات و کهکشان‌ها اولویت دارد".

رئیس مرکزرسیدگی به امور مساجد در پایان به تفسیر مفهوم رحمت الهی که در بطن عبارات دعای دهم مستتر است پرداخت و با اشاره به آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» که سرآغاز قرآن کریم است، گفت: الرّحمن، اسم ذات خداست و جانشین الله شده است و یعنی مادر همه اسماء پروردگار است. چنانچه فرمود (قل ادعوا الله او الرحمن) یعنی می‌توانی او را الله صدا کنی و اگر خواستی به نام دیگر خدا را بخوانی بگو رحمن. خداوند خودش را این‌گونه معرفی کرده است. می‌ فرماید "بسم الله الرحمن الرحیم". پس همه چیز خلاصه شده است در همین صفت رحمت و مهربانی. و به همین خاطر است که امام سجاد می‌فرماید رحمت تو از همه بیشتر شبیه است به مشیت و اراده‌ات برای ما. عباراتی که قلب دعای دهم صحیفه سجادیه است.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha