پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام رفعتی

حوزه/ دبیر همایش وقف و حوزه‌های علمیه گفت: اگر بخواهیم سنت حسنه وقف را ترویج کنیم نیازمند گسترش نهضت وقف هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی پیش از ظهر امروز در همایش وقف و حوزه‌های علمیه که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد با ذکر این مطلب که حقیقت وقف «مالٌ عندالله» است، گفت: وقف را نباید در موضوعات مادی خلاصه و حبس کرد.

دبیر همایش وقف و حوزه‌های علمیه  افزود: جاودانگی و ماندگاری وقف به ابدیت جهان هستی امتداد می‌یابد نه اینکه آن مال فقط در دنیا باقی بماند؛ وقف، باقیات صالحاتی ماندگار به اندازه عمق هستی است.

وی افزود: وقتی که وقف رنگ الهی به خود بگیرد دیگر از بین رفتنی نیست و جاودانه خواهد شد؛ وقف مدال افتخاری برای انبیا و اولیای الهی و همچنین علمای بزرگ محسوب می‌شود، مدالی که هر کسی نمی تواند به آن دست یابد.

 دبیر همایش وقف و حوزه‌های علمیه با ذکر این مطلب که حوزه‌های علمیه باید این افتخار و مدال‌آوری را ترویج کنند، گفت:این همایش به دنبال ترویج این فرهنگ متعالی در جامعه است که این فرهنگ پیروی از انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) است.

وی گفت: یکی از منویات امام راحل، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید ،مبحث استقلال حوزه است؛ ضرورت استقلال حوزه از دیرباز مطرح بوده و وظیفه عالمان و اساتید حوزوی  است که نسبت به نشر معارف الهی از جمله وقف کوشاتر باشند.

حجت الاسلام رفعتی بیان داشت:حوزه‌های علمیه باید مستقل باشند و اگر بخواهیم این استقلال نهادینه شود باید سنت وقف را احیا و ترویج کنیم تا در سراسر جامعه گسترش یابد و این وظیفه عالمان، اساتید و طلاب است.

دبیر همایش وقف و حوزه‌های علمیه افزود: اگر بخواهیم سنت حسنه وقف را ترویج کنیم نیازمند گسترش نهضت وقف هستیم و این نهضت، همانطور که بسیاری از جریان‌سازی‌های ارزشمند از حوزه و روحانیت آغاز شده، باید از حوزه علمیه مقدسه قم شروع شود و در این زمینه نیازمند کارهای فراوانی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان اینکه در سال 94 همایش بعدی به منظور تجلیل از پژوهشگران، نویسندگان و اساتید برتر در حوزه وقف برگزار خواهد شد گفت: مسابقات علمی ویژه‌ای نیز به منظور گسترش فرهنگ وقف در میان طلاب جزو برنامه‌های آینده است.

وی ادامه داد: اساتید باید مباحث وقف را تدریس کنند، نویسندگان به این موضوع روی بیاورند و محققان حوزوی در خصوص وقف به مقاله‌نویسی بپردازند و همچنین می‌توان پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی در حوزه علمیه را در همین موضوع به رشته تحریر درآورد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha