پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 340765
۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
عبدالله ابراهیم - کومور

حوزه / تاکنون خبرهایی زیادی شنیده ایم که یک وهابی یا مسیحی شیعه شده است؛ اما کمتر با مبلغین وهابی که شیعه شده اند برخورد داشته ایم. شیخ محمود ابراهیم اهل کشور یک میلیون نفری کومور یکی از این افراد است که پس از تحصیل در مدینه و بازگشت به کشور خود به تبلیغ وهابیت می پرداخته و سخنرانی هایش در دفاع از وهابیت هنوز موجود است ...

آنچه در ادامه می آید گفتگوی خبرنگار خبرگزاری حوزه با این مبلغ  مستبصر وهابی است:

* لطفا کمی درباره فعالیت ها و سوابق تان بگویید.

شیخ محمود عبدالله ابراهیم اهل کشور کومور هستم. در دهه هفتاد میلادی ابتدا در مدینه منوره مشغول درس خواندن شدم. بعد از آن به کویت و سپس به مصر رفتم و بعد به کشورم بازگشتم. بعد از آنکه شیعه شدم برای یک دوره کوتاه مدت به ایران آمدم.

*چطور از مذهب اهل تسنن به شیعه گرویدید؟

من وهابی بودم نه سنی!! بین وهابی و سنی فرق وجود دارد. من تا دهه هشتاد و تا زمانی که به کویت رفتم وهابی بودم. بعد از آن هم که به کشورم برگشتم هنوز وهابی بودم. حتی سخنرانی هایی که در آن زمان انجام دادم و با برخی امور مثل توسل مخالفت می کردم موجود است. بعد از آن چون مسائلی درباره شیعیان شنیده بودم به جستجوی حقیقت پرداختم و در خلال این تحقیقات به حقیقت دست یافتم.

* چه چیزی در تشیع دیدید که شیعه شدید؟

حقیقت را یافتم. حدیثی وجود دارد که به تنهایی برای من کافی بود. پیامبر در حدیثی که نمیتوانم بگویم متواتر است چون فوق تواتر است در غدیر خم و همچنین بالای منبرش در مدینه و هنگامی که در بستر موت بود که در کتب صحاح و سنن هم موجود است؛ فرمود: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا[1]»  معنای « لَن» ابدیت است و مفید استقبال است. من دوست نداشتم مضلّ و گمراه باشم لذا پیرو اهل بیت شدم.

* حدیث دیگری هم در این خصوص وجود دارد؟

حدیث در این باره زیاد است. در حدیث معروف و صحیح دیگری پیامبر فرمودند: «مَثَلُ أهلِ بَيتي مَثَلُ سَفينَةِ نُوحٍ؛ مَن رَكِبَها نَجا و مَن تَخَلّفَ عَنها غَرِقَ[2]» من دوست ندارم غرق شوم دوست دارم نجات یابم به همین دلیل شیعه شدم. در بخاری آمده است که پیامبر فرمود: «ألخُلَفاءُ مِن بَعدي إثنا عَشر كُلّهُم مِن قُرَيش[3]» و در قول دیگری آمده «کُلّهم مِن بَنی هاشِم». محال است پیامبر حدیثی را بفرماید و لی آن را تبیین نکند. و محال است پیامبر این حدیث را برای صحابه بگویند و هیچ کدام از صحابه از پیامبر نپرسد که این خلفا چه کسانی هستند؟! هیچ کدام از دو حالت امکان ندارد. اینکه بگوییم پیامبر فرموده خلفا بعد از من 12 نفرند ولی آنها را مشخص نکرده باشد مسخره کردن پیامبر است. همه این احادیث مرا به سوی تشیع کشاند.

* تعداد مسلمانان در کشور شما چقدر است؟

می توانم بگویم 99 درصد جمعیت را مسلمانان تشکیل می دهند. ولی از بیست سال قبل حرکت های تبشیری در کشور ما آغاز شد که مردم را به سمت مسیحیت دعوت می کنند و متاسفانه تعدادی هم جذب آنها شده اند.

* چه چیزی در مسیحیت دیده اند که گرایش پیدا کرده اند؟

تسهیلات خوبی می دهند. مثلا گرفتن ویزای کشور فرانسه آسان تر می شود و اموالی به آنها می دهند.

* کومور دقیقا کجاست؟

بین ماداگاسکار و موزامبیک و از چها جزیره تشکیل شده که من از جزیره آنژوان هستم.

* چند مبلغ دینی در کومور وجود دارد؟

بیشتر از ده مبلغ شیعه جعفری هست. مبلغان وهابیت هم وجود دارند.

* مدرسه علمیه هم وجود دارد؟

نه هیچ مدرسه ای در جزیره آنژوان وجود ندارد.

 

گفتگو: مرتضی سعیدی نجفی

انتهای پیام 20/313



[1] وسائل الشیعه ج 27 ص 33 و مسند احمد - الإمام احمد بن حنبل ج 3 ص 14

[2]  الأمالی شیخ طوسی ص 349 و مستدرک علی الصحیحین حاکم نیشابوری ج2 ص 343

[3] صحيح مسلم ج 6 ص 3

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha