جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم

حوزه / حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: غربی ها در مسائل هسته ای چند مرتبه پای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نشستند و این اقتدار ایران به خاطر ایمان، اسلام و پیروی از مکتب ناب اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید امروز در دیدار گروه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که در دفتر معظم له برگزارشد با بیان این که تکفیری ها صدمات زیادی به جهان اسلام وارد کرده اند، به اتهامات غربی ها علیه ایران اسلامی اشاره کردنددو اظهارداشتند: غربی ها خواستند با تهمت زدن به ایران  و با حمایت از تروریست، اقتدار ایران را در منطقه بشکنند؛ ولی کنگره ضد تکفیر در قم تو دهنی بزرگی به ایادی استکبار جهانی بود.

ایشان  با بیان این که  جمهوری اسلامی ایران در بعد نظامی، علمی و روشنگری علیه تکفیری ها پیشگام بوده است،افزودند: در مسائل هسته ای نیز  غربی ها چند مرتبه پای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نشستند و این  اقتدار ایران به خاطر ایمان، اسلام و پیروی از  مکتب ناب اهل بیت(ع) است.

بدعت  عامل بدبختی تکفیری ها

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که تکفیری ها اسلام را نشناخته اند، زیرا قائل به بدعت هستند و معنای بدعت را هم نفهمیدند خاطرنشان ساختند: نفهمیدن معنای بدعت، شرک و توسل، از سوی تکفیری ها، موجب قتل و غارت در جامعه اسلامی شده است.

این مرجع تقلید با بیان این که بدعت به معنای نو آوری عرفی نیست، بلکه به معنای این است که هرچیز را که مخالف دین است را وارد اسلام کنند گفتند: نفهمیدن معانی کلماتی مانند توسل، بدعت و شرک موجب شده تا تکفیری ها   هرکسی که مخالف با آنان است را  متهم به کفر کنند و در نتیجه مال و ناموس مردم راحلال اعلام نمایند.

 ایشان ابراز داشتند: اگر تکفیری ها در کنار علمای دین و حوزه ه ها قراربگیرند و اسلام به معنای واقعی را بیاموزند،  جامعه اسلامی از این همه جنایت نجات پیدا خواهد کرد.

این مرجع تقلید با بیان این که باید در مسیر عقیده تکفیری ها مطالعه کرد و معانی شرک و توسل و زیارت را به خوبی شناخت افزودند: این عناصر مجموعه ای بوده است که تکفیری ها در معانی آنها دچار اشکال شده و به بی راه  رفته اند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم  با بیان این که کنگره ضد تکفیر در قم یک اجماع جهانی در جهان اسلام علیه تکفیری ها ایجاد کرده است بیان داشتند: این اجماع موجب  پیشرفت های رزمندگان در سوریه و عراق شده و امیدواری آنها را به پیروزی چند برابر کرده است.

ایشان ادامه دادند: این اجماع جهانی علیه تکفیر باید ادامه پیدا کند و روز به روز قوی تر شود تا عده ای گرفتار تبلیغ دشمن نشوند و از راه مستقیم اسلام خارج نگردند.

شبهات جدید را  بشناسیم

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که باید شبهاتی  که با لباس جدید  مطرح می شوند را بشناسیم و مطالعه کنیم و ادبیات توام با محبت را به زبان بیاوریم گفتند:  اولین دانشگاه در طول تاریخ  بر اساس آیه «نفر» به پیغمبر اکرم(ص) نسبت داده شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی  با بیان این که هسته های اولیه این دانشگاه وجود عالمان و فرهیختگان علمی بوده اند که توانسته اند اسلام را به دنیا معرفی کنندخاطرنشان ساختند: متاسفانه جهان اسلام بعد از یک دوره پیشرفت علمی به یک دوره تاریک و انزوا فرو رفته بود.

ایشان با بیان این که دانشگاه از غرب به شرق آمده است و فرهنگ غربی را به جهان اسلام وارد کردنداظهار داشتند: فرهنگ غرب به دو صورت پنهان و آشکار وارد فرهنگ اسلامی شد و در زمان طاغوت نمونه های زیادی را در دانشگاه های کشور شاهد بودیم.

ایشان با بیان این که در حال حاضر باید علوم مختلف غربی  را با فرهنگ  اسلام آمیخته کنیم افزودند: علم از هرجا که بیاید علم است، ولی باید فرهنگ اسلام  را از  اندیشه غربی تصفیه کنیم و وارد دانشگاه ها نماییم.

ایشان با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی درحال تحول  فرهنگی عظیم است اظهارداشتند اگر این تحول دوام پیدا کند واقعا توانسته ایم، دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم .

با رفتار و عمل خوب موجب جذب جوانان شویم

 ایشان با بیان این که  می توا نیم با عمل و کار فرهنگی تغییر عظیمی در دانشگاه ها ایجاد کنیم بیان داشتند : باید با عمل  ورفتار خود موجب جذب  افکار جوانه ا شویم .

این مرجع تقلید با بیان اینکه دانشگاه ها  از لحاظ تحولات فرهنگی در شرایط حساس قراردارند افزودند:  اساتید و کسانی که وارد دانشگاه ها می شوند، اگر تفکر آنان اسلامی باشند دانشگاه اسلامی می شوند در غیر این صورت دانشگاه دچار مشکلات زیادی در این عرصه خواهد شد.

دانشگاه محل تولید علم است

معظم له با بیان  این که دانشگاه محل تولید علم است و این علم  زمانی معنا پیدا می کند که همراه با ایمان و عمل باشد خاطرنشان ساختند: وجود این دوبال می تواند موجب شکوفایی و پیشرفت علمی در کشور شود.

ایشان افزودند: کسانی که وارد دانشگاه می شوند با ید متعهد، مومن و انقلابی باشند تا دانشگاه از همه جهت سالم بماند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی وجود برخی فساد  اداری در جامعه را  به خاطر عدم تعهد ایمان دانستند: و اظهار داشتند اگر مسئولین نظام  متعهد،مومن و انقلابی باشند دست به فساد نمی زند، زیرا تعهد برای او ارزشمند خواهد بود و جلوی بسیاری از انحرافات و فساد را خواهد گرفت.دین اگر در اسلام نباشد نظام اسلامی نمی شود، بنابر این باید فرهنگ جامعه اصلاح شود تا جامعه از همه جهت پیشرفت داشته باشد.

این مرجع تقلید  در پایان با بیان این که دانشگاه ه ها سرچشمه فرهنگ هستند خاطرنشان ساختند: عمل مسئولین و شورای فرهنگی در دانشگاه عبادت است و این زمانی معنا پیدا می کند که همه متعد و مسئولیت پذیر باشند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha