شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مصباح

حوزه / عضو خبرگان رهبری با اشاره به تجمع عظیم مردم در اربعین حسینی، اظهار داشت: آیا امروز با وجود شیاطین ،داعش و آمریکایی ها حضور در پیاده روی اربعین کار سختی نیست؟ آیا مردم می دانند سالم به کشور باز می گردند؟؛ قطعا مردم برای شهادت آماده اند و افتخار می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی امروز در دیدار با جمعی از دانشجویان علوم پزشکی گناباد و دانشجویان بسیجی قمی ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی، اظهار داشت: امروز که افراد، پدیده بی نظیر حرکت مردم را از شهرهای دور و نزدیک به کربلا مشاهده می کنند، این سوال در ذهن آن ها مجسم می شود که چرا مردم این مقدار به امام حسین(ع) ابراز ارادت دارند و به فردی که 1400 سال پیش به شهادت رسیده است عشق می ورزند!  

وی تصریح کرد: اولین مسئله ای که به ذهن افراد می رسد این است که این شهادت با شهادت های دیگر بزرگان تفاوت دارد؛ البته باید توجه داشته باشیم که در طول تاریخ بزرگان با شکنجه های بسیار سختی به شهادت رسیدند؛ اما امروز حرکت و شور مردمی به گونه ای است که گویا امام حسین(ع) تازه به شهادت رسیده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: مسئله دیگری که به ذهن افراد می رسد این است که شهادت امام حسین(ع) الگوی بهتری برای زندگی است و نیتی که این شهید برای مبارزه داشته است بسیار مقدس بوده و موجب دلداگی مردم شده است؛ اگر هزاران سال نیز بگذرد ارزش دارد که مردم این گونه دلداگی کنند.

*ابراز ارادت غیرمسلمانان به امام حسین(ع)

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به پرداخت موضوع عاشورا در آثار دانشمندان دنیا، اظهار داشت: بزرگان و نویسندگان غیر مسلمان بزرگی در دنیا به تحلیل قیام عاشورا پرداخته اند و در برخی موارد احترام و رفتاری که سایرمذاهب به احترام امام حسین(ع) انجام می دهند از رفتار ما چشمگیرتر است.

ایشان افزود: در هندوستان طایفه ای بت پرست هستند که معتقد به دین و امامت و نبوت نیستند؛ اما به احترام سیدالشهدا(ع) زمین ها و درخت هایی را وقف کرده اند؛ یکی از بالاترین طبقه های هندوها برهمن ها هستند که برخی از آن ها خود را «حسینی برهمن» عنوان می کنند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان ها برای عمل امام حسین(ع) ارزش بسیاری قائل هستند، گفت: ارزش ها به دو گونه مادی و دینی تقسیم می شوند؛ مادی گرایان خدمت به مردم جامعه را بالاترین ارزش می دانند تا آن ها راحت زندگی کنند در حالی که انسان ها فقط بعد مالی و دنیوی ندارد، بلکه ارزش ها به سعادت ابدی انسان معطوف است.  

*مادی گرایان فقط آزادگی امام حسین(ع) را ارزش می دانند  

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه همه طوایف با هر تفکر و نگرشی به امام حسین(ع) ابراز ارادت دارند، گفت: مادی گرایان معتقد هستند امام حسین(ع) به انسان ها خدمت کرد تا برای حفظ عزت خود زیر بار ذلت نروند و آزادگی را به دنیا نشان داد.

*اعتقاد دین باوران به بالاترین ارزش ها

ایشان  با اشاره به عقیده دین باوران مبنی بر اینکه بالاترین ارزش برای هر انسانی کسب سعادت ابدی است، ابراز داشت: در دنیا قهرمانان آزادی زیادی وجود داشتند اما برای کدام یک از آن ها این مقدار عزاداری می کنند؟؛ امروز 1400 سال از عاشورا می گذرد و مردم دوماه سیاه پوشی کرده و هرقدر در توان دارند برای پذیرایی زائرین صرف می کنند و اینکه بگوییم مردم فقط برای آزادگی امام حسین(ع) ابراز ارادت و شور می کنند قابل پذیرش نیست.  

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام حسین(ع) تلاش کرد تا شرف بندگی خدا را ارتقا دهد و از مادیات و شکم به بی نهایت منتهی شود، اظهار داشت: افراد بسیاری در دنیا بودند که با آشنایی از واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) متحول شدند.  

*تفاوت انقلاب ایران و مصر

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به وجود روح حسینی در ایران، ابراز داشت: انقلاب اسلامی، دستگاه 2500 ساله شاهنشاهی را سرنگون کرد و روح حسینی حاکم شد اما در مصر با انقلابی که مردم این کشور کردند افرادی دیکتاتورتر از دوران سابق به قدرت بازگشتند و انقلابیون را محکوم به اعدام کرده و رژیم سابق را تبرئه می کنند؛ تفاوت ما و مصر این است که مردم ما بر اساس فرهنگ شهادت امام حسین(ع) تربیت شده اند.

ایشان تصریح کرد: البته در مصر اگر گاهی حرکات مثبتی صورت می گیرد به دلیل وجود مشهد راس الحسین(ع) در مصر است و این مسئله موجب این انقلاب شد؛ اما به دلیل اینکه روح حسینی وجود نداشت تداوم پیدا نکرد؛ مشهد راس الحسین(ع) در مصر میعادگاه افراد بسیاری است و بارگاه و رواق های بزرگی دارد. 

*امام حسین(ع) به دنبال هدایت بشریت بود

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام حسین(ع) یک ذره به فکر منفعت خود نبود بلکه به فکر هدایت دیگران بودند، ابراز داشت: امام حسین(ع) خون خود را داد تا جهان را هدایت کند و این فداکاری ایشان به قدری ارزش پیدا کرد که تمام انسان ها در طول تاریخ، ایشان را تکریم می کنند و خداوند برکتی در تکریم به ایشان قرار داد که هرکسی به ایشان احترام کند پاداش اخروی شاملش می شود.  

*چگونه از امام حسین(ع) تبعیت کنیم؟

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که اگر می خواهیم از امام حسین(ع) پیروی کنیم، باید هدف ایشان را دنبال کنیم، گفت: امام حسین(علیه السلام) هستی خود را برای هدایت مردم داد و دیگران نیز با بیان، قلم، مال، آبرو و جان خود برای هدایت دیگران گام بردارند تا ملت ها از ظلم و کفر نجات یابند.

ایشان  با بیان این که امام حسین(ع) با هدف امر به معروف و نهی از منکر و پیاده کردن احکام دین قیام کردند، تصریح کرد: امام حسین(ع) برای احیای دین گام برداشتند و برای دین به شهادت رسیدند.

*اولین گام برای ارادت به امام حسین(ع) چیست؟  

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اولین قدم ارادت به امام حسین(ع) انجام وظایف دینی شخصی است، ابراز داشت: دومین گام نیز این است که دیگران را از انحراف نجات دهیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به انحراف تاریخی که پس از رحلت نبی خدا صورت گرفت، اظهار داشت: همان افرادی که رفتار پیامبر(ص) را با امام حسین(ع) دیده بودند و می دانستند سیدالشهدا علیه السلام از رسول خداست، ایشان را به شهادت رساندند و این مسئله به دلیل منافع خواص و پیروی عوام جامعه از خواص بود. 

ایشان تصریح کرد: کار عوام جامعه عموما منشا عقلانی ندارد و آن ها بیشتر پیرو خواص هستند؛ در جهنم نیز ضعفا به خواص می گویند ما دنبال روی شما بودیم که به این روز افتادیم و خواص نیز در پاسخ می گویند ما به اجبار که شما را به این راه هدایت نکردیم و این دعوا ادامه خواهد داشت.  

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: پس از رحلت نبی خدا خواص به دلیل منافع خود، خلاف سخن رسول خدا عمل کردند و عوام نیز به دلیل تبعیت از روسای قبایل خود، راه آن ها را ادامه دادند. گناه اصلی برای شیاطین بزرگ است که مردم را به سمت و سوی اشتباه فریب داده و مردم از روی نفهمی آن ها را تبعیت می کنند.

*حسد عامل انحراف اسلام 

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه بزرگ ترین عامل انحراف اسلام حسد بود، گفت: اولین جنایت بین انسان ها نیز از ریشه حسد بود؛ برادران یوسف نیز به همین دلیل ایشان را به چاه انداختند. طایفه ای مشاهده کردند بزرگ ترین افتخارات از قبیله بنی هاشم است و جانشین نیز قرار است از بنی هاشم باشد به همین دلیل نقشه هایی کشیدند و در فرصت کوتاهی مسیر اسلام را تغییر دادند و کار را به جایی رساندند کسی که ادعای جانشینی رسول خدا را داشت ناراحت بود که اسم پیامبر در ماذنه ها شنیده شود؛ بینش و ارزش ها را به گونه ای تغییر دادند که تفکرات جاهلیتی و ناسیونالیستی جایگزین اوامر الهی شد.  

*عدالت حضرت علی(ع)

ایشان  با بیان این که معاویه بدون حساب و کتاب به دیگران پول می داد و تلاش می کرد یاران حضرت علی(ع) را به سوی خود جذب کند، ابراز داشت: اما حضرت علی(ع) در مقابل درخواست برادر خود برای اختصاص گندم بیشتر، میله آهنی را داغ کرد تا آتش جهنم را تداعی کند.  

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: معاویه به خیال خود مردم دار بود و هرکسی را به گونه ای در لشکر خود حفظ می کرد اما حضرت علی(ع) حتی به برادر خود، گندم اضافه نداد.

*نماز جماعت دشمنان امام حسین(ع) ظاهر سازی بود

آیت الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره هدف قیام حضرت سیدالشهدا(ع)، ابراز داشت: امام حسین(ع) برای ارزش های دینی و الهی کشته شد تا بساط ارزش های جاهلیتی را ریشه کن کند؛ البته مخالفین امام حسین(ع) نیز داعیه دین داشتند و نماز جماعت عجیبی با ده هزار جمعیت خواندند و گفتند امام حسین(ع) را بکشید تا به بهشت بروید.

استاد حوزه علمیه قم افزود: نماز جماعت دشمنان امام حسین(ع) دکان بود و نماز اصلی را سیدالشهدا (ع) برگزار می‌کرد، آن حضرت برای اقامه نماز و قرائت قرآن، یک شب از دشمن خود فرصت گرفت.

*فریب نماز و اسلام افراد را نباید خورد

ایشان تصریح کرد: فریب نماز افراد را نخورید؛ به ادعای اسلام و ولایت فریب نخورید؛ معیار اصلی تبعیت از رفتارها، سیره اهل بیت(ع) و رسول خدا است.  

*مردم برای شهادت آماده اند

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تجمع عظیم مردم در اربعین حسینی، اظهار داشت: آیا امروز با حضور اصحاب فتنه، شیاطین و داعش و آمریکایی ها حضور در پیاده روی اربعین کار سختی نیست؟ آیا مردم می دانند سالم به کشور باز می گردند؟؛ قطعا مردم برای شهادت آماده اند و افتخار می کنند.   

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: عاشورا برای احیای نماز است و باید به نماز اهمیت داد؛ همانند سیدالشهدا(علیه السلام) تلاش کنیم تا پای جان، دیگران را هدایت کنیم.

ایشان در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویان نباید مثل عوام باشند این طور نباشد هرکسی راهی را انتخاب کند آن ها  نیز دنبال وی حرکت کنند؛ باید با بررسی مسائل، مسیرهای خود را آگاهانه انتخاب کنند.

انتهای پیام/313 /33 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha