شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استادی

حوزه/ اگر خدمات علما نبود ما نیز مانند بسیاری از کشورها دچار گرفتاری های بسیاری بودیم، جوامعی که از اهل بیت (ع) و معارف حقیقی آنها دور ماندند دچارانحراف ومشکل شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» درتهران،‌ آیت الله استادی، در دومین سالگرد ارتحال آیت الله مجتبی تهرانی، که درمسجد بازارتهران برگزارشد با بیان این مطلب افزود: علما پدران روحانی ما هستند وازما خواسته اند درهرپست ومقامی که هستیم، متدین باشیم یعنی در محیط خانه، محل کار، جامعه ویا هر جای دیگرکه هستیم به دستورات الهی عمل کنیم.

عضو شورای عالی حوزه،  با برشمردن فضائل وابعاد برجسته اخلاقی این عالم وارسته ادامه داد: یکی ازامتیازات مرحوم آیت الله تهرانی این بود که در کنار فقه و اصول به فکر دین، اخلاق و تهذیب مردم نیزبود و مداوم براین مسئله تأکید می نمود.

این استاد حوزه افزود: دیگرامتیاز آیت الله مجتبی تهرانی تطابق سخنان او با قرآن کریم و روایات است ولذا لازم است مردم و به ویژه نسل جوان که علاقه به معنویت دارند برای کسب فیوضات سعی کنند در مجلسی حاضر شوند که تنها سخنان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) گفته می شود.

وی گفت: آیت الله تهرانی وقتی پس از درس و موعظه به خانه می رفتند تأمل می کردند که آیا خودشان به حرف هایی که برای مردم می زنند عمل می کنند یا خیر.

آیت الله استادی با بیان این که در طول تاریخ هر وقت علما احساس تکلیف می کردند وارد عرصه قیام و مبارزه می شدند یادآورشد: آن دسته از علما که در دوران صفویه با شاهان در ارتباط بودند هیچگاه به دلیل این ارتباط احکام خدا را تعطیل نکردند و یا تغییری در آنان ایجاد نکردند.

وی افزود: آن دسته ازعلما که کارهای شاخص وبرجسته تری ارائه داده اند، کسانی هستند که معارف، اعتقادات و اخلاق را با سیره وعمل شان به مردم منتقل کردند به گونه ای که در کنار تألیف کتاب و تدریس، دانایی و تهذیب مردم را که هدف اصلی است به جامعه ی مخاطب و مردم تزریق نمودند.

آیت الله استادی با بیان این که ریشه بسیاری از گرفتاری ها اعتقادات انحرافی است، گفت: اگر خدمات علما نبود ما نیز مانند بسیاری از کشورها دچار گرفتاری های بسیاری بودیم، جوامعی که از اهل بیت (ع) و معارف حقیقی آنها دور ماندند دچارانحراف ومشکل شدند.

این استاد برجسته حوزوی گفت: امیرالمومنین مولاعلی بن ابیطالب علیه السلام فرموده اند سزاوارترین علم، علمی است که عمل ما بدون آن اصلاح نمی شود و واجب ترین علم آن است که فردای قیامت از شما درباره آن سوال می کنند و لازم ترین علم بر شما علمی است که مشخص می کند در دین تان تا چه میزان سالم هستید و لذا براساس این روایت علمی مفید است که صلاح و سلامتی قلب انسان را مشخص کند.

آیت الله استادی درادامه با اشاره به توصیه امام راحل(ره) تصریح کرد:بنیان گذارجمهوری اسلامی امام خمینی (ره) در کتاب چهل حدیث فرموده اند سراغ افرادی بروید که در شما اثر دینی داشته باشند و اگر کسانی را این چنین نیافتید ازکتب سید بن طاووس، علامه مجلسی و مانند اینها بهره بگیرید.

استاد برجسته حوزه های علمیه درپایان لزوم آشنایی با فقه و احکام اسلام درامر تجارت را مورد تأکید قرارداده و گفت: متأسفانه کم توجهی به رساله فقهی در جامعه احساس می شود و بسیاری از افراد درکسب و کار و تجارت سر و کاری با رساله فقهی ندارند در حالی که توصیه شده اول فقه را یاد بگیرید، بعدا تجارت کنید. 313/34

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha