شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
l

حوزه/ از شعرخوانی کودک سه ساله مقابل یک عضو خبرگان رهبری گرفته تا حضور بیش از ۴۸۰ ناشر کشوری، بخشی از حاشیه های آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیین افتتاح نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان روز گذشته با حضور جمعی از مسؤولان خوزستانی به ويژه آيت الله شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در محل دایمی نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار شد.

نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان محصول سیاست های فرهنگی وزارت خانه است

در ابتدای این آیین همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با اشاره به سیاست های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، گفت: به یقین این نمایشگاه محصول سیاست های فرهنگی این وزارت خانه با هدف احترام متقابل با اهالی فرهنگ، ایجاد زمینه های مناسب برای گفت و گو و زمینه ای برای همدلی هرچه بیشتر در عرصه فرهنگی و هنر، بوده است.

وی یکی دیگر از اهداف برگزاری این نمایشگاه را دوری از سیاست های یک جانبه گرایانه با اهالی فرهنگ عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به این که در سال های اخیر تعداد زیادی از ناشرین مطرح، به دلیل وجود برخی سیاست های نامناسب قادر به ارایه آثار خود نبودند، همفکری با اهالی فرهنگ صورت گرفت و این نقیصه برطرف شد.

۳۰۰ غرفه برای ۴۸۱ ناشر کشوری

قنواتی با بیان این که بیش از ۴۸۱ ناشر از سطح کشور در این نمایشگاه حضور بهم رسانده اند، گفت: ۲۵ ناشر استانی، ۲۳۷ ناشر مستقل و ۱۷۴ نمایندگی ناشران کشوری در نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان حضور داشتند که برای این تعداد ناشر ۳۰۰ غرفه در نظر گرفته شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در پایان با تأکید بر کمبود فضای نمایشگاهی در سطح استان خوزستان اظهار داشت: از استاندار خوزستان انتظار داریم که در راستای این ضعف و کاستی تلاش کرده و فضایی بهتر و حرفه ای تر در دسترس عموم مردم قرار دهند.

نارسایی فکری در حوزه کتاب گسترده است

همچنین پس از صحبت های مدیر کل فرهنگ و ارشاد خوزستان، نوبت به فرج الله خبیر رسید که وی با بیان این که آمار قابل استنادی مبنی بر سرانه مطالعه در کشور وجود ندارد، گفت: هم اکنون نارسایی فکری در حوزه کتاب گسترده بوده و بر این اساس نیز سرانه مطالعه در کشور میباست پایین باشد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان، با بیان این که کتاب مجموعه ای متنوع از تفکرات، تخیلات و اندیشه های بشری است، تصریح کرد: دست به قلم بردن و نگارش تجربه ها و دانستنی ها کار بسیار سختی بوده و هر کسی توان انجام دادن آن را ندارد؛ چرا که نمایش و عرضه یک کتاب به معنای نمایش یک عمر تلاش و کوشش است.

کتاب ستون فقرات جامعه بشری است

قابل ذکر است در سومین بخش از این آیین، نوبت به سخنرانی آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگران رهبری رسید که این عالم روحانی سخنان قابل توجهی در زمینه کتاب و کتابخوانی انجام دادند.

آیت الله شفیعی با تأکید بر این که تقدس کتاب هیچ گاه قابل تردید و تشکیک نیست، اظهار داشت: وجود فرهنگ های اصیل بشری تنها به واسطه کتاب و کتابداری باقی مانده است.

وی بزرگترین و مهمترین علت بر اعتبار و ضرورت وجود کتاب در سطح زندگی روزمره مردم را کتاب الله عنوان کرد و بیان داشت: از آنجایی که خداوند متعال بهترین کتاب را کتاب الله نامیده است، مردم باید ضمن تمسک جوییدن به این کتاب مقدس، به سایر کتب که زاییده ذهن بشری هست مراجعه کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، کتاب را ستون فقرات جامعه بشری دانست و گفت: به یقین اگر کتاب و کتاب خانه در سطح جهان وجود نداشت، ما به این مرتبه از علم بشری دست نمی یافتیم و باید اعلام کنم که هم اکنون بخش زیادی از کتب اسلامی در سایر کشورهای جهان وجود دارد که باید با رایزنی فرهنگی آنها را به کشور بازگرداند.

شعرخوانی کودکانه دختری ۳ ساله و خنده دلنشین مردم و مسؤولان

بنا بر این گزارش، در حین سخنرانی آیت الله شفیعی، دختری خردسال به وسط مجلس آمده و با صدایی رسا شروع به خواندن شعری کودکانه کرد که توجه عکاسان، مردم و مسؤولان را به خود جلب کرده و سخنرانی را تا ثانیه هایی قطع و به تأخیر انداخت که در نهایت با دادن چندین شکلات او را از وسط مجلس به بیرون هدایت کردند.

آیت الله شفیعی، در پایان با بیان این که ترویج فرهنگ کتابخوانی تنها با تأسیس نمایشگاه کتاب پایان نمی پذیرد، اذعان داشت: به یقین راه اندازی نمایشگاه های کتاب گام بسیار خوبی در خصوص آشنا کردن مردم با کتاب های روز بوده و تأثیر مهمی در پیشرفت ساعات مطالعه دارد، اما نباید مسؤولان فقط به برگزاری این گونه نمایشگاه ها کنند.

گفتنی است، نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان از روز یک شنبه آغاز به کار کرده و تا جمعه بیست و هشتم آذرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی خوزستان ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha