پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
l

حوزه / عضو فراکسیون روحانیون مجلس با تاکید بر راه اندازی نمایندگی ولی فقیه در آموزش و پرورش گفت: پیگیر آن هستیم این شیوه نامه را آماده و در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کنیم.

حجت الاسلام محمدباقری بنابی، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به نامه ای که با امضای جمعی از نمایندگان پیرامون همکاری حوزه و آموزش و پرورش به دکتر فانی ارسال شده است، گفت: متاسفانه ساختار قابل توجهی برای همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش در این 35 سال مشخص نشده و معلوم نیست چگونه باید تعامل داشته باشند.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس با تاکید بر اینکه ساختار و شیوه نامه همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش قانونمند نشده است ، افزود: اخیرا دنبال این هستیم اگر بتوانیم، این مهم را قانونمند کنیم.

وی تصریح کرد: در این رابطه بنا داریم در شورای عالی آموزش و پرورش قوانینی که این شیوه را برای ما مشخص می کند، جایگاه حوزه در آموزش و پروش را تعیین نموده و تعامل بین آنها را قانون مند کنیم.

حجت الاسلام باقری تاکید کرد: متاسفانه هر دولت و مجلسی که می آید بر اساس باورهای خودش می تواند این تعامل را تفسیر به رای کند و این اشکال هم  در دولت و هم در مجلس و جود داشته و دارد.

وی، بیان داشت: ابهامات قانونی در خصوص نحوه حضور طلاب در مدارس وجود دارد و اگر روحانی می خواهد تدریس کند یا هر فعالیت دیگری داشته باشد باید از مسیر قانون عمل شود، مثلا ما دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها را داریم و می توانیم نمونه همین نمایندگی را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم، باید این مهم براساس شیوه نامه ای قانونی انجام گیرد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس افزود: پیگیر آن هستیم این شیوه نامه را آماده و در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کنیم. اگر هم نیاز بود که مجلس ورود پیدا کند، ورود نمائیم و یک قانون گذاری هایی داشته باشیم که نیاز داریم.

این نماینده مجلس افزود: باید همکاری های لازم بین حوزه و آموزش و پرورش را تعریف کنیم تا روحانیون ورود مناسب و قانونمندی پیدا کنند. مثلا دروسی مانند عربی و دین و زندگی تدریس کنند یا مشاوره بدهند یا آن چیزهایی که مربوط به تربیت دانش آموزان است و می‌تواند به طرف حوزه سوق پیدا کند و برای مجموعه های آموزش و پرورش مفید است، تعریف قانونی کنیم. ولی چگونه باید قانونمندش کنیم، در جزییات مشخص می شود.

اهداف حوزه و آموزش و پرورش یکی است

وی با تاکید بر اینکه اهداف حوزه و آموزش و پرورش یکی است، تصریح کرد: البته این بحث نیست که این رابطه به صورت یک طرفه باشد و باید ببینیم آموزش و پرورش چه نیازهایی را می تواند از حوزه داشته باشد و برطرف کند. اگر برای حوزه مشخص شود که می تواند از توانمندی های علمی آموزش و پرورش استفاده کند، آنجا هم ورود پیدا می‌کنیم، مثلا اگر در بین معلمان اساتیدی باشد که در حوزه فعالیت کنند و مثلاً شیوه کلاس داری را به مبلغان جوان آموزش دهند.

حوزه به دنبال تربیت است

حجت الاسلام باقری افزود: اکثر بحثهای ما در مورد امور تربیتی دانش آموزان است و با آموزش کاری نداریم. اکنون بیش از 20 میلیون دانش آموز در سراسر کشور داریم و دنبال این هستیم تا حد امکان برای تربیت این دانش آموزان، بین حوزه و آموزش و پرورش تعامل داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه تعامل امروز این دو نهاد قانونی نبوده بلکه سلیقه ای است، خاطرنشان ساخت: دراین سیستم این وزیر یک تصمیم و آن وزیر تصمیم دیگری می گیرد. مدیر حوزه عوض می شود، دید خودش را دارد و مدیران قبلی حوزه دیدگاه دیگری دارند؛ یعنی اینطوری نیست که از هر دو طرف قانون مند بشود. باید مشخص شود که چه نیازهایی آموزش و پرورش دارد که حوزه می تواند برطرف نماید یا حوزه علمیه چه نیازهایی دارد که آموزش و پرورش می تواند برطرف کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha