جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید حسن

حوزه/ تولیت آستان حرم امام خمینی(ره) با اشاره به این که انقلاب اسلامی از حوزه های علمیه شکل گرفت، گفت: اگر فلسفه انتظار از حوزه های علمیه شکل بگیرد انقلاب اسلامی را حاصل می شود اما اگر از غیر حوزه باشد، انجمن حجتیه را شکل می دهد؛ مشکل از فلسفه انتظار نیست، مشکل ابزار است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی شامگاه سه شنبه در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش ضمن گرامیداشت یاد شهیدان، اظهار داشت: دانشگاه های قم باید در زمینه تقویت وحدت حوزه و دانشگاه پیشگام باشند.

وی با اشاره به اینکه فضای آرام محیط های آموزشی و دانشگاهی یکی از ضرورت های بحث پژوهش است، تصریح کرد: شرط توفیق دانشگاه، آرامش است که این مسئله در زبان ها نیز مطرح می شود؛ همواره در طول تاریخ تحقیقات گسترده پیرامون حکومت ها شکل گرفته است چرا که محیط و آرامش وجود داشته است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه با بارورسازی تمدن اسلامی، شخصیت هایی نظیر ابوریحان و ابن سینا رشد کردند، افزود: تفاوت پیامبران (ع)و نخبگان و اندیشمندان در این است که پیامبران حتما در سیر صعودی جامعه نیستند و وقتی جامعه به سوی قهقرا و سقوط حرکت می کند آن ها ظهور می کنند در حالی که اندیشمندان در زمان سیر صعودی جامعه رشد می کنند.

*جوامع، مدیون انبیا هستند

حجت الاسلام والمسلمین خمینی تصریح کرد: جوامع، مدیون انبیا و پیامبران هستند در حالی که نوابغ اندیشمند، مدیون جوامع خود هستند. 

وی افزود:گاهی محیط ها به دلیل عدم موضوع آرام هستند که این مسئله نشان می دهد در این محیط ها، اندیشه و تفکری وجود ندارد. 

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه برخی از آرامش ها، از نوع آرامش پادگانی است، گفت: آرامش مطلوب فضای دانشگاه و پژوهشگاه ها بر اساس اقتضای آرامش باید باشد. 

حجت الاسلام والمسلمین خمینی افزود: نمی توان محیط های علمی را نسبت به دردهای بوجود آمده، حساس نکرد.

وی با بیان اینکه روزی که صدام به ایران حمله کرد بحث جنگ و جهاد مطرح بود، گفت: انسان ها اولویت هایی در ذهن خود دارند و اینکه ما محیط آرام برای پژوهش نیاز داریم واجب است اما باید آرامش اقتضایی باشد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه و محیط های علمی به عنوان جزیره های آب های سرگردان نیستند و جزئی از کشور هستند، گفت: اگر توقع تحول بزرگ از سوی مراکز علمی و آموزشی کشور را در دنیا داریم نمی توانیم فقط نگاه به حوزه های آموزشی کنیم و بدون توجه به جامعه، این انتظار را داشته باشیم.  

*در جامعه عقب افتاده، حوزه پژوهشی پیشرفته شکل نمی گیرد

حجت الاسلام والمسلمین خمینی افزود: امکان ندارد در جامعه عقب افتاده و فقیر، حوزه پژوهشی پیشرفته شکل بگیرد و باید پله های ترقی در بیرون جامعه دانشگاهی شکل بگیرد تا جامعه دانشگاهی رشد پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اگر به دنبال کسب نقطه اول علمی هستیم، باید حداقل ها را رعایت کنیم و از کف به مسائل توجه کنیم، ابراز داشت: برای پیروزی و پیشرفت کشور، همه افراد و نهادهای جامعه باید تلاش کنند.

تولیت آستان حرم امام خمینی(ره) با بیان اینکه توجه صرف خاص به پژوهش، در کشورهای سوسیالیستی موجب فروپاشی آن ها شد، گفت: امر پژوهش ناشی از فقط تزریق پول به یک بخش نیست و اگر به جزئیات و قواعد توجه نکنیم، ممکن است در یک حوزه پیشرفت کنیم ،اما در زمینه های دیگر با مشکل مواجه خواهیم شد.  

*آزاد اندیشی از لوازم پژوهش است

حجت الاسلام والمسلمین خمینی با تاکید بر اینکه آزاد اندیشی از لوازم پژوهش است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بیش از ده سال است که بحث کرسی های آزاد اندیشی را مطرح کرده اند و آزاداندیشی بدین معنا نیست که آخرش به حرف من برسیم و ممکن است برخی آزاداندیش باشند و به حرف من نرسند. 

*موانع برگزاری کرسی های آزاداندیشی برداشته شود

وی با بیان اینکه موانع برگزاری کرسی های آزاداندیشی باید برداشته شود، تصریح کرد: رهبری هرساله در جلسات خود به این مسئله تاکید می کنند.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید تحمل شنیدن را بالا ببریم، گفت: ما قدرت شنیدن مان کم است؛ باید قدرت انتقادپذیری خود را بالا ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین خمینی با بیان اینکه اگر فکر کنیم بدون آزادندیشی به پژوهش کامل و نقاط اوج تحقیقی و پیشرفتی دست خواهیم یافت اشتباه کرده ایم، گفت: گویندگان باید شجاع  و شنوندگان باید تحمل کنند. 

وی با اشاره به اینکه اگر اشتباهات خود را نگوییم رشد نخواهیم کرد، اظهار داشت: شجاعت را باید از دوران کودکی به افراد آموخت.

تولیت آستان حرم امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه باید تحمل کردن را در محیط های علمی و دانشگاهی تمرین کنیم، گفت: این روزها مشاهده می کنیم که در دانشگاه ها جلسات افراد را برهم می زنند و این کار بسیار غلط است؛ هرکسی از هر گروهی باید صحبت های خود را مطرح کند؛ مخالفان می خواهند در جلسه حضور داشته باشند و اگر نمی خواهند در جلسه شرکت نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین خمینی افزود: باید آزاداندیشی، تحمل و شجاعت را تمرین کنیم.

*انقلاب از حوزه ها شکل گرفت

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از حوزه های علمیه شکل گرفت، گفت: اگر فلسفه انتظار از حوزه های علمیه شکل بگیرد انقلاب اسلامی را حاصل می شود اما اگر از غیر حوزه باشد انجمن حجتیه را شکل می دهد؛ مشکل از فلسفه انتظار نیست، مشکل ابزار است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بیان اینکه همت عالی و عزم دانشجو یکی از ضرورت های پژوهش است، اظهار داشت: عمل کردن به مباحث نیز باید مورد توجه باشد.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha