پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌الاسلام جمشیدی

حوزه / مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: دانشگاهی که با حوزه پیوند خورده باشد، علمش در خدمت رفاه و ارتقا زندگی مردم و تحقق آرمان‌ها و اندیشه‌های متعالی است و کرامت انسانی را پیگیری می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان  این که در گذشته علم عمدتاً از حوزه‌های علمیه منتشر می‌شد گفت: سابقاً بسیاری از علوم مشترک بود و دانشمندان با معارف دینی آشنا می‌شدند و علوم را گسترش می‌دادند.

وی گفت: در سده‌های گذشته با شروع روش‌های جدید، مسیر علوم در دانشگاه و حوزه‌های علم متمایز شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران با بیان این که اولین ثمره وحدت حوزه و دانشگاه تبادل اندیشه در علوم انسانی است گفت: اسلام در شاخه علوم انسانی دارای نظریاتی است که با نظریه‌های دانشمندان غربی متفاوت است و حوزه و دانشگاه می‌توانند در خصوص نظریات علوم انسانی با هم تبادل نظر داشته باشند.

وی گفت: علوم انسانی جهت دار هستند و بر اساس علوم و مکاتبی که در آن هستند شکل می‌گیرند و نیازمند به تعامل وسیع در این بخش هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی گفت: دانشگاهی که با حوزه پیوند خورده باشد، علمش در خدمت رفاه و ارتقا زندگی مردم و تحقق آرمان‌ها و اندیشه‌های متعالی است و کرامت انسانی را پیگیری می‌کند.

وی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در راستای تعالی و کرامت انسان‌ها از اهداف بلند نظام است که باید برای رسیدن این هدف مهم تمام تلاش خود را انجام دهیم.

مدیر حوزه  های علمیه خواهران گفت: علمی که از مسیر متعالی، ارزش‌ها و اخلاق جدا باشد در خدمت قدرت‌های استکباری و در اختیار اهداف مادی صرف قرار می‌گیرد و با وحدت بین این دو نهاد می‌توان به علم جهت الهی داد.

وی با بیان این که رمز وحدت حوزه و دانشگاه در این است که هر یک جایگاه دیگری را به رسمیت بشناسد گفت: نقش هر کدام در جای خود نباید انکار شود تا همگرایی بین ین دو نهاد ایجاد شود.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی با اشاره به نقش نخبگان در وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نخبگان حوزه و دانشگاه رسالت عمیقی برای رسیدن به این هدف دارند و با برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و نشست‌های علمی و تخصصی در بخش علوم انسانی می‌توانند این دو نهاد را به هم نزدیک کنند.

وی با اشاره به اینکه در علوم غیر انسانی نیز نیازمند رسیدن به همگرایی در روش‌ها و گرایش‌ها هستیم گفت: نخبگان وظیفه دارند که با اقدامات عملی این مهم را تحقق بخشند و صرفاً به نشست‌های تشریفاتی اکتفا نکنند و تلاش کنند که این تعامل ایجاد شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: باید این باور در دانشگاهیان ایجاد شود که این دو نهاد در کنار هم و با پیوند با هم می‌توانند مشکلات اساسی را در بخش‌های علمی حل کنند.

وی با اشاره به این که علم اگر از خاستگاه ارزشی و اخلاقی خود دور شود یقیناً برای جامعه آفت ساز و مشکل ساز خواهد بود گفت: آفت‌هایی که دانشمندان در دنیا ایجاد کرده‌اند بیشتر به خاطر عدم تعامل در این دو بخش است.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha