پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حسن کرمی قزوین

پیامبر اکرم(ص) دارای چنان شخصیتی بود که برای اثبات صداقت خود در میان یاران خویش نیازی به آوردن معجزه نداشت و درخواست معجزه بیشتر از سوی دشمنان ایشان مطرح شده که از درک شخصیت ایشان عاجز بودند.

حجت الاسلام حسن کرمی، مدیر کتابخانه امام صادق(ع) قزوین، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، با تسلیت فرا رسیدن ارتحال پیامبر اکرم(ص)، در توصیف شخصیت والای ایشان گفت: در تاریخ اسلام، معمولا از قرآن به عنوان معجزه پیامبر اکرم(ص) نام برده می شود در حالی که اگر با دقت نگاه کنیم خود شخصیت پیامبر اکرم(ص) را می توان به عنوان معجزه در نظر گرفت.

وی افزود: جایی که پیامبر اکرم(ص) در آنجا به رسالت مبعوث شدند سرزمینی پر از غل و زنجیرهای عصبیت بود که فضائل اخلاقی به فراموشی سپرده شده و اخلاق از فرهنگ اجتماعی جامعه کنار گذاشته شده بود.

مدیر کتابخانه امام صادق (ع) قزوین ادامه داد: در چنین محیطی بعضی از افرادی مثل ابوذر نه جذب دین اسلام، بلکه جذب شخصیت و اخلاق پیامبر(ص) شده و از طریق معاشرت با پیامبر و بدون درخواست هیچ معجزه ای ایمان آوردند.

حجت الاسلام کرمی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) دارای چنان شخصیتی بود که برای اثبات صداقت خود در میان یاران خویش نیازی به آوردن معجزه نداشت و بحث درخواست معجزه بیشتر از سوی دشمنان ایشان مطرح شده که از درک شخصیت ایشان عاجز بودند. 

این مسئول فرهنگی بیان کرد: شخصیت اخلاقی و ایمانی پیامبر(ص) همچون آینه ی زلالی بود که حق در آن جلوه گر شده بود و هر کسی می توانست اصل وجودی خویش را در این آینه به تماشا نشسته و خوبی ها و بدی های خود را در آن به وضوح پیدا کند.

وی افزود: این سخن که پیشرفت اسلام صرفا از طریق شمشیر امام علی(ع) و ثروت حضرت خدیجه گسترش یافت حرف درستی نیست بلکه اخلاق نبوی نقش موثری در جذب مردم داشت و باعث گسترش اسلام شد.

این فعال فرهنگی بیان کرد: جزیرة العرب در آستانه بعثت، سرزمینی بود با مجموعه ای از رسومات به دور از عقل همچون زنده به گور کردن دختران و خرافه پرستی مردمی هم که در این سرزمین زندگی می کردند همچون مردگانی بودند که وجود خویش را در زیر خروارها جهل و نادانی به خاک سپرده بودند.

حجت الاسلام کرمی گفت: در چنین محیطی بعثت پیامبر اکرم(ص) قیامتی در دنیا بود و همان طور که در قیامت مردگان دوباره سر از قبر ها بیرون آورده و زنده می شوند، بعثت رسول اکرم(ص) همچون قیامتی بود که باعث شد تا مردگان جهل آداب و رسوم غلط و رفتارهای کاملا بی خردانه که در قبرستان خرافات و جاهلیت زیر خروارها خاک دفن شده بودند با نفخ صور بعثت دوباره زنده شده و سر از قبرهای خویش بیرون آورند.

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: شخصیت پیامبر اکرم(ص) نه محدود به زمان خود بلکه ابعاد شخصیتی ایشان تا زمان های دور جاری و ساری بوده و امروزه هم که روز به روز بر تعداد مسلمانان افزوده می شود جنبه های شخصیتی پیامبر اکرم(ص) باید بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

حجت الاسلام کرمی با اشاره به آیات 45 و 46 سوره احزاب«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا ﴿۴۵﴾ وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرًا ﴿۴۶﴾: اي پيامبر! ما تو را به عنوان گواه و بشارت دهنده و انذار كننده و دعوت‏كننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناك فرستاديم» گفت: پیامبر(ص) بزرگ اسلام واسطه حیات بوده و حیات طیبه را به ارمغان آورد و جوامع اسلامی اگر بخواهند زنده شده و حیات طیبه خویش را از نو آغاز کنند باید به شخیصت اصلی پیامبر (ص) باز گردند که خداوند آن را مبعوث کرده و به تعبیری نوری در دل تاریکی شب برای جهانیان بود.

وی افزود: پیامبر به عنوان نور آسمان نبوت و همچون ماهی در میان ستارگان انبیاء نیز هست و هر کسی به آسمان نبوت نگاه کند خاتم بودن ایشان را هم به نظاره می نشیند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: در جامعه و دوره ی سیاهی که پیامبر به رسالت مبعوث شده بودندکسانی که صدای عوعوآنها در دل تاریک شب، سکوت را می شکست و با طعنه زدن سعی در ایجاد مزاحمت در مسیر حرکت نور الهی می کردند و این رفتار همیشگی این گونه افراد بوده است که نیازی به توجه به آنها نیست. 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: پیامبر(ص) با رحلت خویش به ظاهر چشم از جهان بسته، از میان جمعیت می رود و مردم را با فقدان خودش سوگوار می کند، اما این گونه نیست که با رفتن جسم پیامبر، امت بدون صاحب و راهنما باشد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) بعد از خودشان چراغ های فروزان و نشانه های آشکار امامت و ولایت را به عنوان ادامه دهنده و استمرار راه خود مشخص کردند تا دین اسلام به حیات هستی بخش خود ادامه دهد.

حجت الاسلام کرمی گفت: شخصیت پیامبر (ص) در میان ما باقی است و ما باید از این معجزه در راه زنده ماندن خویش استفاده کنیم به خصوص در شرایط کنونی که جهان اسلام گرفتار  افراط و تفریط و خونریزی های مظلومانه ای شده باید توجه مسلمانان به شخصیت پیامبر عظیم الشان اسلام بیشتر شود تا به ساحل ایمان و آرامش رهنمون شویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha