پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عبداللهی سفیران قزوین

هدف واقعی امام از صلح نه واگذاری خلافت به معاویه بلکه حفظ حیات کلی دین اسلام و جان یاران خود و شیعیان بوده است.

حجت الاسلام علی عبداللهی مدیر مدرسه سفیران هدایت قزوین در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در قزوین با تسلیت شهادت امام حسن(ع) اظهارداشت: بعد از شهادت امام علی(ع)، امام حسن(ع) بر طبق دستور الهی از طرف پدر بزرگوارشان به عنوان جانشین و امام جامعه معرفی شدند.

وی افزود: در شرایطی که امام حسن(ع) به امامت رسید معاویه به دنبال جریانات دوره امام علی(ع) حکومت مرکزی را نپذیرفته بود و برای خودش ادعای خلافت و حکمرانی داشت و مشکلات زیادی را برای امام حسن(ع) به وجود آورده بود.

حجت الاسلام عبداللهی بیان کرد: امام حسن(ع) در شرایطی مجبور به صلح شد که اکثر یاران امام (ع) توسط معاویه خریداری شده بودند و به نحوی می توان گفت که امام(ع) مجبور به صلح شدند.

وی افزود: هدف واقعی امام از صلح نه واگذاری خلافت به معاویه بلکه حفظ حیات کلی دین اسلام و جان یاران خود و شیعیان بوده است.

مدیر مدرسه سفیران هدایت قزوین ادامه داد: امام حسن (ع) اگرچه می دانست معاویه عقیده ای به عهد و پیمان ندارد اما برای اینکه دین اسلام را از خطر نجات دهد و کل دین ضایع نشود مجبور شد با گرفتن و دادن امتیازاتی با معاویه صلح کند.

وی افزود: اگر چه معاویه بعد از صلح مفاد صلح نامه را نادیده گرفت اما امام حسن(ع) در فاصله زمانی تا شهادت خودشان به افشاگری و معرفی چهره واقعی معاویه به مردم پرداخت و توانست مردم را از هدف واقعی معاویه آگاه کند.

حجت الاسلام عبداللهی اظهار کرد: کناره گیری امام حسن (ع) از جنگ باعث احترام و عزت بیشتر ایشان شد و همین عامل و فضای موجود تا مدتی مانعی بود برای اینکه معاویه نیت خود در مورد حذف فیزیکی امام (ع) عملی سازد.

مدیر مدرسه سفیران هدایت قزوین گفت: امام حسن(ع) در طول مدت صلح با معاویه به طور نامحسوس به اداره امور شیعیان جامعه اسلامی می پرداخت.

وی افزود: بخشندگی، حلم و بزرگواری از جمله صفات امام حسن(ع) بود و امام (ع) با این صفات برجسته خود توانسته اشخاص زیادی را به سمت ولایت جذب نماید.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha