پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حمید رضا مطهری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

حوزه/ مدير گروه سيره اهل بيت (ع) پ‍ژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به تبیین چرایی پذیرش صلح از سوی امام مجتبی (ع) در دوران نفاق آلود معاویه پرداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین حميدرضا مطهري در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تسلیت ایام سوگواری آخر ماه صفر ابراز داشت: ما تا زمانی که شرایط زمانی و مکانی دوران اهل بیت(ع) را به خوبی نشناسیم نمی توانیم تحلیل درستی از قضایای رخ داده در آن ایام ارایه کنیم.

وی همچنین با اشاره به مظلومیت خاص و مضاعف امام حسن مجتبی (ع) در دوران پس از شهادت پدر بزرگوارشان امیرالمومنین (ع) گفت: در جامعه نفاق آلود و خیانت کاری که این امام همام در آن روزگار می گذراند ، مساله صلح در واقع یک مساله از روی اجبار بود که حضرت برای حفظ بنیان تشیع و کیان اسلام آن را پذیرفت.

مدير گروه سيره اهل بيت(ع) پ‍ژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که در دوران امام حسن (ع) ، فرد پلید و سیاست بازی همچون معاويه به قدرت رسيده بود که علاوه بر ظلم و ستمي كه به مردم روا مي‌داشت، پايبند به احكام ديني نبود اما با این حال با سیاست مزورانه ، در ظاهر خود را يك فرد موجه و پايبند به احكام ديني نشان مي‌داد و مخالفان خود را با سياست، زور و تدبير، جذب يا از صحنه حذف مي‌كرد.

وی افزود: در چنان وضعیتی معاویه با نیرنگ و فریب و نامه نگاری هایی كه با برخي ياران خاص امام حسن (ع) داشت از آنها مي‌خواست كه امام (ع) را به او تحويل دهند.

حجت الاسلام و المسلمین مطهری اظهار داشت: در واقع چنانچه حسن بن علی(ع) اين صلح را نمي‌پذيرفتند هم خود و هم بسياري از شيعيان به شهادت مي‌رسيدند و بنيان شيعه در آن زمان به شدت متزلزل می گشت.

وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: به همین خاطر است که می بینیم پس از شهادت امام حسن (ع) ، برادر ایشان امام حسین (ع) نيز تا زمان زنده بودن معاويه از همين سياست براي حفظ اسلام استفاده كردند، ولي با روي كار آمدن يزيد مشاهده شد كه يزيد فردي است كه هيچ پايبندي اصولي، اخلاقي و شرعي به احكام ديني ندارد، لذا شرايط ايجاب مي‌كرد که قيام خونين كربلا شكل بگيرد و یاران عاشورایی سیدالشهدا(ع) فدایی راه خدا و ارزش های الهی شوند.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha