جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام رضا

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اهتمام و تاکید خاص بر رعایت اخلاق اسلامی، شاخصه مهم سیاست ورزی از نگاه ثامن الحجج (ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تسلیت شهادت امام رضا(ع) با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: در اندیشه سیاسی امام رضا (ع) مشروط بودن دین به ولایت امر یک اصل است که این مساله در ماجرای حدیث سلسله الذهب از سوی حضرت در منطقه نیشابور به خوبی تبیین شده است.

وی با اشاره به مساله عقلانیت در اندیشه سیاسی این امام همام افزود: عقلانیت در اندیشه امام رضا(ع) جایگاه ویژه ای دارد تا بدانجا که حضرت می فرماید؛ "دوست‌ هركس‌ عقل‌ او  و دشمنش‌ جهل‌ اوست."

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین ادامه داد: از نگاه آموزه های دینی، عقلانیت سیاسی چنانچه در مسیر اطاعات از خدا و خدمت به خلق او باشد، بهترین ابزاری است که سیاست مداران را در مسیر اهداف مقدس اسلامی و الهی یاری می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد:محور مهم دیگر در اندیشه سیاسی حضرت، تاکید بر نقش مهم مردم در اداره جامعه است که حضرت (ع) در دوران زندگانی خویش به ویژه ولایت عهدی ، در عمل این حقیقت را نشان دادند.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی همچنین بیان داشت: محور مهم دیگر در عرصه رفتارهای سیاسی امام رضا (ع) ، لزوم عدم سواستفاده از وجهه شخصیت رهبر و حاکم اسلامی است ، چنان که خود حضرت نیز در ماجرای ولایت عهدی اجازه ندادند که حکومت از جایگاه والای امامت ایشان در راستای اهداف خود سوء استفاده کرده و اهداف و برنامه های خود را جلو ببرد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha